عکس رهبر جدید

کار و دانش، زمینه موفقیت جوانان: گزارشی از برترین‌ های یازدهمین دوره ‌جشنواره هنری هنرستان ‌های کاردانش

  فایلهای مرتبط
کار و دانش، زمینه موفقیت جوانان: گزارشی از برترین‌ های یازدهمین دوره ‌جشنواره هنری هنرستان ‌های کاردانش
نفرات برتر یازدهمین دوره کشوری جشنواره هنری هنرستان های کاردانش، طی مراسمی در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، با حضور تعدادی از مقامات کشوری و جمعی از مسئولان استان گلستان، داوران، هنرآموزان و هنرجویان، در مردادماه امسال معرفی شدند.

دکتر ابراهیم حاجیلری، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزشوپرورش استان گلستان، در ابتدای این مراسم، ضمن عرض خیرمقدم به هنرجویان، میهمانان و شرکتکنندگان در این مراسم گفت: «یازدهمین دوره جشنواره مهارتهای هنری، فرصت کشف و بروز استعدادهای مهارتی بود تا ما در یک رقابت سالم بتوانیم اثرات ماندگار و باارزش را به یادگار بگذاریم. من این جشنواره را از این حیث با سایر برنامهها متفاوت میبینم که همه هم و غم و تلاش آن در این جهت بود که فرهنگ کار و کارآفرینی را در کشور توسعه دهد و از این حیث، ما به شما هنرجویان افتخار میکنیم.»

وی افزود: «حاصل این تلاش، اثری ماندگار در فضای ذهنی شما به نام تولید خواهد داشت و تولید یعنی ماحصل تفکر، اندیشه، تلاش و اقدامات شما که به این محصول ماندگار منجر میشود.»

معاون آموزش متوسطه استان گلستان خاطرنشان ساخت: «کسانی که هنر کار و روحیه کار را در خودشان ایجاد میکنند، با دیگران متفاوت هستند. روحیه کار و جرئت ورود به حوزه کار، به رشد همهجانبه انسان کمک میکند و این عامل بسیار مهمی است. در مبانی دینی و اعتقادی ما زیاد بر کار تأکید شده است و شما سفیران اصلی توسعه کار در کشورید و از این حیث باید به خودتان ببالید. شما با جرئت ورود به حوزه کار، روح ناامیدی، احساس بیکفایتی و ناشایستگی را از خودتان دور کردهاید.

شما با آموزش و کسب مهارت بهجایی رسیدهاید که بهعنوان یک انسان مستقل و پیشرو میتوانید به بخشی از نیاز جامعه پاسخ دهید.»

دکتر حاجیلری در پایان گفت: «یازدهمین جشنواره مهارتهای هنری فرصتی است برای استان ما تا بتوانیم اندیشههای خودمان را با آنچه که شما به ارمغان آورده بودید، تنظیم کنیم و این نگاه برای ما اتفاق افتاد. ما خیلی چیزها از شما یادگرفتیم که در دستور کارمان است و آنها را ادامه میدهیم. امیدوارم که با انرژی و توان بیشتر و روحیه قویتر، برای اثرات ماندگارتر تلاش کنیم.»

 

دکتر وطنی: کار و دانش دو بال موفقیت جوانان هستند

دکتر محمدرضا وطنی، مدیر کل آموزشوپرورش استان گلستان، سخنران بعدی این مراسم بود. او هم ضمن عرض خیرمقدم و عرض تبریک ولادت حضرت معصومه(س) گفت: «وقتی آثار شما هنرجویان عزیز را دیدم، واقعا به خود بالیدم که عجب افکار زیبایی دارید و استعداد خودتان را در آن بروز دادهاید. چهره تکتک شما هنرجویان پر از امید است. این برای ما خیلی اهمیت دارد که بچههای ما با امید زندگی کنند.»

وی افزود: «قطعاً و یقیناً، این دو نکتهای که میخواهم بگویم، شما میدانید. اما برای یادآوری عرض میکنم: نکته اول اینکه شما چرا مدرسه را انتخاب کردید؟ میتوانستید بروید در بازار آزاد و این حرفهها را یاد بگیرید. پس به مدرسه تشریف آوردید که در ابعاد مختلف، تربیت شوید. یعنی علاوه بر کسب مهارت، انسانهایی مسئولیتپذیر، اجتماعی، اهل کار تیمی، اخلاقی، مذهبی و سیاسی شوید.

نکته دوم اینکه آنچه به کار شما ارزش میدهد، دانش شماست. بنابراین همیشه باید علم، آگاهی و دانش شما بهروز باشد و اگر میخواهید موفق باشید، همیشه باید بهدنبال طرح نو باشید. خلاقیت، نوآوری و جسارت شما موجب موفقیت شما میشود. کار و دانش دو بال موفقیت شما هستند.

نمیشود دانش داشت، اما مهارت نداشت. چون در آن کار موفق نخواهید بود. بنابراین یادتان باشد که حتماً به دانش روز مجهز باشید و اهل کار هم باشید.»

مدیر کل آموزشوپرورش استان گلستان در ادامه گفت: «به خود و مسئولان کشوری و استانی عرض میکنم که هدف این جشنواره، شناسایی استعدادها و تشویق بچههاست. پس ما باید به دنبال خدماتدهی به این عزیزان، پس از شناسایی آنها باشیم و حتماً راه را برایشان هموار کنیم.

اگر ما به دنبال توسعه کشور هستیم، نمیتوانیم هنرجویان کاردانش و فنیوحرفهای را نادیده بگیریم. اگر قرار است مشکل بیکاری مدیریت شود، همه دستگاهها باید با آموزشوپرورش همکاری کنند.»

دکتر وطنی ضمن تشریح یک تجربه در استان گلستان گفت: «با یاری خداوند متعال و همت مسئولان، ما چندین جلسه برای مسئله بیکاری در استان داشتیم و خواستیم بیکاری را مدیریت کنیم. این موضوع در چند جلسه در شورای آموزشوپرورش استان، از زوایای مختلف فرهنگی و اقتصادی، و تناسب آموزش و اشتغال مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً تصمیم بر این شد که دستگاههای استانی بر مبنای آمایش استانی، سفارش رشتهها را به آموزشوپرورش بدهند و آموزشوپرورش، آموزش بچهها را بر آن اساس برعهده داشته باشد.»

او در پایان گفت: «افراط و تفریط ما را به جایی نمیرساند. ما باید بر اساس نیاز شغلی جامعه آموزش بدهیم. کلیدواژههای امروز ما باید افزایش مهارت، افزایش دانش، کارآفرینی و بازار کار باشند.»

 

دکتر نوراللهزاده: 35 درصد ارزش یک محصول حاصل طراحی آن است

دکتر اصغر نوراللهزاده، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید، سخنران بعدی این مراسم، ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره گفت: «برگزاری این جشنواره که موجب نهادینه کردن فرهنگ کار و کارآفرینی و تلاش در جامعه میشود و استعدادهای برتر را شناسایی و نخبههای مهارتی را به جامعه معرفی میکند، بسیار ارزشمند است.»

وی افزود: «جشنواره حاضر از این لحاظ با جشنوارههای دیگر تفاوت دارد که در بخش هنری است؛ یعنی در همان بخشی که ما در نظام تولید به آن نیازمند هستیم. ما عمدتاً در حوزه طراحی و خصوصاً در بخش تولیدات داخلی با ضعف روبهرو هستیم. وقتی شما در بازار از محصولی خوشتان میآید آن را میپسندید، به دلیل طراحی خوب آن محصول است. طراحی محصول، یعنی یک تیم طراحی مطالعه کرده که چگونه محصولی را طراحی کند که شما از آن محصول خوشت بیاید و احساس لذت کنید و حاضر باشید پول بدهید و آن محصول را بخرید.»

وی تأکید کرد: «تا 35 درصد ارزش افزوده یک محصول حاصل طراحی آن است. وقتی شما به فروشگاهی میروید و برای خرید محصولی پول میدهید، تا 35 درصد پولی که میدهید، به بخش طراحی اختصاص دارد. پس این بخش هنری که جشنواره به خاطر آن برگزار شده است، خیلی اهمیت دارد. ما باید ببینیم، از بخش هنر چگونه باید پول دربیاوریم، چگونه کسب و کار ایجاد کنیم و چگونه هنر را بررسی کنیم. یعنی محصول را طوری طراحی کنیم که خریدار احساس کند خیلی زیبا و جالب است و به دلش بچسبد که بابت آن پول بپردازد.

لذا ضروری است و میارزد که به این جشنواره بیشتر توجه کنیم تا این نخبگان قدر خودشان را بهتر و بیشتر بدانند و بدانند که چطور در ارزشافزوده یک محصول میتوانند ایفای نقش کنند.»

 

دکتر اصغر نورالله زاده: ما عمدتاً در حوزۀ طراحی و خصوصاً در بخش تولیدات داخلی با ضعف روبهرو هستیم

 

دکتر نوراللهزاده سپس به مفهوم طراحی پرداخت و گفت: «طراحی یعنی کاربردی کردن محصول. یعنی اینکه محصول را چگونه با ذهن خلاق و ایدهپرداز کاربردی کنیم تا قابلیت مصرف پیدا کند و مثل کالای ضروری تلقی شود. خیلی از چیزها ممکن است آثار هنری باشند. ولی این آثار هنری را چگونه طراحی کنیم که توی زندگی مردم مصرف پیدا کنند؟ مثلاً ممکن است نقاشی در جامعه ما هنری لوکس به حساب بیاید. حالا ما چگونه از این هنر در طراحی محصولات استفاده کنیم که نقاشی در زندگی روزمره جای خود را باز کند؟ پس این هنر هنرمند است که به او امکان میدهد، اثر هنری را به گونهای ایدهپردازی کند که در زندگی مردم کاربرد داشته باشد. شما باید از مزیتی که دارید، خوب استفاده کنید و قدر آن را بدانید»

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید، ضمن تأکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی در این جشنواره، اظهار داشت: «عاملی که موجب میشود این جشنواره پویاتر، فعالتر و اثرگذارتر شود، این است که حتماً فعالان بخش خصوصی را برای شرکت در جشنواره دعوت کنیم. یعنی کسانی را که در این رشتههای هنری فعال هستند، دعوت کنیم. وقتی بخشی از مسئولیت برگزاری جشنواره را به خودشان بدهیم که آنها از این استعدادها آگاهی یابند و آنها را بورسیه کنند تا هنرجویان در رشتههای تخصصی ادامه تحصیل دهند. از همین حالا روی آنها سرمایهگذاری کنند و آنها را وارد محیط کسبوکارشان کنند. بالاخره اینها نخبههای مهارتی هستند. اگر بخش خصوصی بخواهد چنین نیروهایی پرورش دهد، باید کلی سرمایهگذاری کند تا برسند به اینجا که نخبگان مهارتی رسیدهاند.»

دکتر نوراللهزاده در پایان گفت: «حضور صندوق کارآفرینی امید در این جشنواره به این دلیل بود که ما روی این مهارتآموزان ارزش بگذاریم. کار هنرجویان کار بسیار ارزشمندی است و ما به خاطر ارزش کار شما هنرجویان، بهخصوص در حوزه طراحی، به همه برترینهای این عرصه، تسهیلات قرضالحسنه به مبلغ 10 میلیون تومان اعطا میکنیم تا سرمایه اولیهای باشد و بتوانید وارد بازار کسب و کار شوید و خانوادهها هم بدانند که شما نقش قابل توجهی در جامعه دارید.»

 کار و دانش، زمینه موفقیت جوانان

مهندس آذرکیش: یکی از برنامههای جدی ما،آموزش همراه با تولید است

مهندس سیدمصطفی آذرکیش، مدیر کل دفتر آموزشی دوره دوم متوسطه کاردانش نیز در این مراسم، ضمن عرض تبریک این رویداد بزرگ ملی در روز میلاد حضرت معصومه(س)، در هفته ملی مهارتآموزی، و هفته آموزشهای فنیوحرفهای و تربیت مهارت آموزان در حوزه اشتغال گفت: «امروز شاهد رقابت نخبگان مهارتی از سراسر کشور هستیم. امروز هنرجویان عزیز، مهارتها، توانمندیها و قابلیتهای خودشان را در معرض داوری قرار دادهاند.» یکی از برنامههای جدی ما در دفتر کاردانش، توسعه آموزشهای مهارتی و آموزشی همراه با تولید است. ماهیت آموزشهای کاردانش مشارکتی است و ماهیت رشتههای آن هم یا تولیدمحور یا خدماتمحور است. ارتباط آموزشهای ما با صنعت و با بازار کار و متناسبسازی این آموزشها، جزو سیاستهای اصلی ماست.»

وی سپس به اهداف دفتر آموزشی کاردانش اشاره کرد و گفت: «یکی از اهداف بسیار جدی ما در شاخه کاردانش تربیت نیروی انسانی ماهر با همکاری و مشارکت دستگاههای دولتی متولی تأمین نیاز بازار کار و بخش خصوصی است. بیش از 55 هزار هنرجوی هنرستانهای کاردانش در خارج از آموزشوپرورش، در مؤسسات تولیدی، دستگاههای خدماتی و دستگاههای اجرایی آموزش میبینند.»

 

مهندس سیدمصطفی آذرکیش: ارتباط آموزشهای ما با صنعت و با بازار کار و متناسبسازی این آموزشها، جزو سیاستهای اصلی ماست

 

وی افزود: «یکی از برنامههای دفتر کاردانش کیفیت بخشیدن به آموزشها از طریق برگزاری مسابقات علمی کاربردی هنرجویان و همین جشنواره مهارتهای هنری شاخه کاردانش است. برگزاری یازدهمین دوره جشنواره مهارتهای هنری هنرستانهای کاردانش با این هدف برگزار شده است. بخش دیگری از اهداف این جشنواره، تشویق و ترغیب هنرجویان در بروز خلاقیتهای علمی و عملی، تقویت روحیه رقابتی و رقابتپذیری، آشنا کردن جامعه با توانمندی هنرجویان و اشاعه کار و کارآفرینی است.»

مدیر کل دفتر آموزش کاردانش سپس به تعداد آثار شرکتکننده در یازدهمین دوره جشنواره مهارتهای هنری هنرستانهای کاردانش کشور پرداخت و گفت: «در مرحله هنرستانی، تعداد هفتهزار اثر، در مرحله منطقهای 3300 اثر، در مرحله استانی 379 اثر و در مرحله کشوری 119 اثر هنری راه یافته بودند که ما مرحله نهایی این دوره را با شرکت 119 اثر در 17 رشته مهارتی در شهر گرگان استان گلستان برگزار کردیم.»

مهندس آذرکیش در پایان گفت: «در مرحله نهایی این دوره جشنواره، حدود 51 نفر از هنرجویان، مرتبه های اول تا سوم را در 17 رشته مهارتی کسب کردند و برترینهای این دوره شناخته شدند. اما از نظر ما مجریان و برگزارکنندگان این جشنواره، همه عزیزانی که به مرحله نهایی راه یافته و اینجا حضور پیدا کردهاند، برنده و نفرات برتر هستند و به شما و خانوادههای محترمتان تبریک عرض می‌‌کنیم.»

 

گزارش معاون آموزش دفتر کاردانش از جشنواره

مهندس محسن شهرستانی، معاون آموزشی دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش، در این جشنواره گزارشی از چگونگی برگزاری یازدهمین دوره جشنواره مهارتهای هنری به شرح زیر ارائه کرد:

«نظر به نقش شاخه کاردانش در توسعه فرهنگ کار و ترویج مهارتهای شغلی و با توجه به لزوم برگزاری برنامههای مستمر آموزشی به منظور تشویق و ترغیب هنرجویان و با اهدافی نظیر رونق و معرفی هنرستانهای سنتی و اصیل ایرانی، رقابت سالم و سازنده بین هنرجویان، و معرفی توانمندیهای هنرجویان و قابلیتهای هنرستانهای  شاخه کاردانش، دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش هر ساله جشنواره مهارتهای هنری را در سطح هنرجویی برگزار میکند. در این جشنواره، هنرجویان رشتههای هنری هنرستانهای کاردانش میتوانند در گرایشهایی که هرسال با توجه به شرایط و برنامهریزی آموزشی تعیین میشوند، با ارائه آثار برگزیده خود شرکت کنند.

کار و دانش، زمینه موفقیت جوانان

یازدهمین دوره این جشنواره در سه سطح منطقهای با ارائه بیش از 7000 اثر، استانی بیش از 379 اثر، و کشوری با 119 اثر برگزار شد. این آثار در قالب 12 گرایش هنری که مجموعاً بیش از 40 رشته زمینه هنر مجموعه رشتههای مهارتی شاخه کاردانش را پوشش میدهد، برنامهریزی و برگزار شد.

گرایشهای هنری این دوره عبارتاند از: فلز، عکاسی، گرافیک، نقاشی، سفالگری، چوب، فرش، طراحی، طراحی نقوش سنتی، طراحی طلا و جواهر، تراش سنگهای قیمتی و پوشاک (دوختهای سنتی).

از نتایج مهم برگزاری این جشنواره، میتوان به شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزشهای مهارتی هنری، برنامهریزی و تعریف دورههای دانش‌‌افزایی و مهارتافزایی برای هنرآموزان، ترویج هنرهای در حال منسوخ شدن و معرفی آنها به عموم مردم که در جذب هنرجو و توسعه کمی نیز مؤثر است، و همچنین شناسایی نقایص تجهیزاتی کارگاههای هنرستانها و رفع کمبودهای احتمالی آنها اشاره کرد.

شیوه ارزشیابی در این جشنواره از طریق ارزیابی آثار هنرجویان است و کار عملی هنرجو مورد داوری قرار میگیرد. در مرحله استانی، ادارات آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش استان آثار منتخب را روی سایت ویژه جشنواره مهارتهای هنری شاخه کاردانش بارگذاری میکنند تا توسط داوران منتخب و براساس ملاکها و شاخصهای تعیین شده داوری شوند و آثار منتخب در هر گرایش برای مرحله کشوری انتخاب و به استانها اعلام میشوند تا اصل اثر به استان میزبان ارسال شود.

در سال تحصیلی 96 - 1395، استان گلستان میزبان مرحله کشوری یازدهمین دوره جشنواره بود که 119 اثر (10 پسر و 109 دختر) از 27 استان برای برپایی نمایشگاه آثار به آن استان ارسال شد. هر هنرجو صرفاً میتواند با یک اثر و در یک زمینه مرتبط با رشته تحصیلی خود در جشنواره شرکت کند.

در مرحله نهایی کشوری، علاوه بر ارزیابی اصل اثر، از هنرجویان شرکتکننده یک آزمون عملی و مصاحبه علمی نیز گرفته شد.

 

مهندس محسن شهرستانی: از نتایج مهم برگزاری این جشنواره میتوان به شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزشهای مهارتی هنری اشاره کرد

 

در مراسم اختتامیه که با حضور دستگاههای اجرایی متولی مهارتهای هنری (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان آموزش فنیوحرفهای، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی فرش ایران) در تاریخ 3 مرداد ماه، همزمان با ولادت فرخنده حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اهدای جوایز و نشان مهارت به هنرجویان منتخب، از ایشان تقدیر به عمل آمد.»

اسامی نفرات اول تا سوم مرحله نهایی یازدهمین دوره جشنواره مهارتهای هنری هنرستانهای کاردانش که از اول تا سوم مرداد ماه 1396 در استان گلستان برگزار شد، به شرح زیر است:

 کار و دانش، زمینه موفقیت جوانان

کار و دانش، زمینه موفقیت جوانان

۱۹۸۳
کلیدواژه (keyword): کار و دانش، زمینه موفقیت جوانان,گزارش,نصرالله دادار,آموزش متوسطه,فنی وحرفه ای,کارآموزی,یازدهمین دوره کشوری جشنواره هنری هنرستان های کاردانش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید