عکس رهبر جدید

جمله هایی که در موزه گردی نباید به دانش آموزان گفت

جمله هایی که در موزه گردی نباید به دانش آموزان گفت
در موزه‌‌گردی جمله‌هایی هست که مثل خوره روح دانش‌آموز را می‌خورند و می‌تراشند. این جمله‌ها را نباید به دانش‌آموز گفت؛ چون سرخورده می‌شود و دیگر موزه نمی‌رود و فرصت دانشمند شدن را از دست می‌دهد. این جملات عبارت‌اند از:

۱. هیس... ساکت
بعضی از موزه‌دارها که چشم ندارند خوشی مردم را ببینند، روی در و دیوار می‌نویسند: «سکوت را رعایت فرمایید.» شما گوش به این حرف‌ها ندهید و از دانش‌آموزان بخواهید راحت باشند و موزه را حیاط مدرسه خودشان بدانند و تا می‌توانند دادوفریاد کنند!‌ این‌طوری، هم خودشان به موزه علاقه‌مند می‌شوند و هم موجبات هیجان دیگر بازدیدکنندگان را فراهم می‌آورند. هیچ‌چیز برای بازدیدکنندگان شیرین‌تر از آن نیست که صدای جیغ‌و‌داد دوران کودکی به‌طور زنده در گوششان طنین‌انداز شود!
   
۲. دست نزن
بعضی مسئولان موزه‌ها دلشان می‌خواهد فقط خودشان پیشرفت کنند. این‌ است که فقط خودشان به اشیای موزه‌ها دست می‌زنند و این لذت را از دانش‌آموزان دریغ می‌کنند و تنگ‌نظرانه می‌نویسند: «لطفاً دست نزنید.» شما به دانش‌آموز توصیه کنید:«اشیا را تا می‌توانید دست‌کاری کنید تا یاد بگیرید و اطلاعاتتان برود بالا؛ شده دور از چشم مأموران موزه.»

۳. از فلاش استفاده نکن
درست است که نور فلاش معمولاً آثار هنری را تخریب می‌کند ولی دلیل نمی‌شود که به خاطر جلوگیری از تخریب یک شیء، به روحیه شکننده بچه‌ها آسیب وارد کنیم. مورد داشته‌ایم که دانش‌آموزی وقتی فهمیده نمی‌تواند در طول دیدار از موزه از فلاش دوربینش استفاده کند، رفته سراغ بازی نهنگ آبی...؛ یعنی این‌قدر روحیه بچه‌های امروزی حساس است...

۴. این‌قدر از درودیوار عکس می‌گیری که چی؟
روان‌شناسان معتقدند انسان‌های امروزی اگر در طول روز هزار بار جمله «بذار یه عکس بگیرم» را به‌کار نبرند، محال است روزشان شب شود؛ بنابراین، اگر دیدید دانش‌آموز به‌جای توجه به موزه، شش‌دانگ حواسش گیر عکس گرفتن از دستگیره در و لوله آب و دکمه کت راهنمای موزه است، یا چپ‌ و راست از خودش و درودیوار با مونوپاد عکس می‌گیرد، به دل نگیرید. بگذارید کارش را بکند و حواستان به عکس سلفی خودتان باشد!...

۵. تکیه نده ـ بلند شو
بعضی‌ها به بهانه حفظ میراث فرهنگی از دانش‌آموزان انتظار دارند که ملاحظه درودیوار و ویترین و حتی کاشی‎های کف موزه‌ها را بکنند؛ درحالی‌که غلط است. حین بازدید از موزه‌ها، از بچه‌ها بخواهید که به نرده‌های امنیتی تکیه بدهند، سوار آن‌ها شوند، از میله‌ها و درها آویزان شوند و از فضا لذت ببرند. این‌طوری به موزه‌گردی علاقه‌مند می‌شوند و هر وقت سر کلاس درس حوصله‌شان سر رفت، می‌گویند: «اجازه! نمی‌ریم موزه؟»

۶. کیف و خوراکی و وسایل با خودت داخل نیاور
در داخل موزه به دانش‌آموز اجازه دهید که هر چند دقیقه بنشیند، استراحت کند، تخمه‌ای بشکند، نوشیدنی‌ای بخورد تا خاطره خوشی از موزه‌گردی در ذهنش بماند و وقتی بزرگ شد، یک موزه‌گرد حرفه‌ای شود. بدترین کار این است که نگذارید هنگام موزه‌گردی وسایلش را همراه داشته‌ باشد و مدام به شیوه ظالمانه‌ای به او سرکوفت بزنید که«حالا خوراکی باشه برای بعد.»

۷. با موبایل ور نرو
در این دوره و زمانه، موبایل هر آدمیزادی به جانش بسته است. مورد داشتیم که دانش‌آموز هنگام بازدید از موزه توانسته یکجا ۱۲۴۵ پست تلگرامی را نگاه کند و ۴۵۳ عکس برای شبکه اینستاگرامش بگیرد و هم‌زمان ارسال کند. بنابراین، صلاح نیست که شما به قیمت دیدن چند تا شیء بی‌ارزش عتیقه، با روح و جان دانش‌آموز بازی کنید.

۸. هل نده، برو کنار بقیه هم ببینند
روان‌شناسان کشف کرده‌اند که نوع بشر هنگام ورود به موزه دیگران را هل می‌دهد تا جلوی جمعیت قرار گیرد و وقتی جلوی اثر قرار گرفت، کف پایش دچار خاصیت چسبندگی نسبت به زمین و گوشش دچار مصونیت نسبت به نچ‌نچ دیگران می‌شود؛ بنابراین، از نظر پزشکی هم ثابت شده که این خواست شما غیرعلمی است.

۹. دقت کنید، بعداً ازتان می‌پرسم
بالاغیرتاً اگر هر هشت جمله بالا را نیز در یک نوبت به دانش‌آموز گفتید، این جمله آخری را هیچ‌گاه موقع بازدید از موزه به دانش‌آموز نگویید که طعم موزه‌گردی را در کامش از زهر هلاهل نیز تلخ‌تر می‌کند. تاریخ، پر است از زنان و مردانی که در دوره دانش‌آموزی با شنیدن این جمله از هر چه موزه ‌است بیزار شده‌اند و بعدها با سیخ و میخ به جان اماکن تاریخی افتاده‌اند و روی درودیوارشان یادگاری و نامه فدایت شوم نوشته‌اند!...

۲۷۸۲
کلیدواژه (keyword): جمله هایی که در موزه گردی نباید به دانش آموزان گفت,رویا صدر,طنز
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید