عکس رهبر جدید

ساخت کیت نوری

  فایلهای مرتبط

دوره تحصیلی: دوره‌های ابتدایی و متوسطه
نام آزمایش: ساخت کیت نوری
موضوع: فیزیک (مبحث نور) آینه‌های تخت و محدب و مقعر و همچنین عدسی‌های محدب، مقعر و منشور
هدف: آشنایی دانش‌آموزان با آینه‌ها، عدسی‌ها و منشور، عکس‌العمل آن‌ها در اثر برخورد با نور، و نحوه شکست نور در محیط‌های مادی گوناگون


وسایل مورد نیاز
۱. پنج قطعه شیشه تخت به ابعاد دلخواه، فرضاً ۸×۱۰ سانتی‌متر
۲. ۶ قطعه شیشه منحنی (فرضاً شیشه ساعت آزمایشگاهی
۳. مقداری فویل آلومینیومی
۴. مقداری آب
۵. چسب مایع بی‌رنگ
۶. چند عدد تخته چوب به ابعاد ۱×۱۰×۱۰ سانتی‌متر، به‌عنوان پایه نگاهدارنده وسیله
۷. مقداری نوار حلبی باز برای پایه عدسی‌ها و آینه‌ها

روش ساخت
۱. مطابق شکل، نواری از حلبی را ببرید و روی تخته‌های چوبی پایه نگاهدارنده قرار دهید. سپس آینه‌ها یا عدسی را در قسمت بالای نوارهای حلبی نصب کنید.
۲. پشت شیشه تخت را کاملاً با فویل آلومینیومی بپوشانید و شیشه را روی پایه بگذارید تا آینه تخت ساخته شود.با پوشاندن پشت شیشه‌های منحنی نیز آینه‌های مقعر و محدب درست می‌کنیم.
۳. دو قطعه شیشه منحنی را از سمت فرو رفته با چسب بی‌رنگ به‌هم بچسبانید. داخل آن را با سرنگ پر از آب کنید و آن‌را بر پایه قرار دهید. به این ترتیب، عدسی محدب یا همگرا ساخته‌اید. اگر دو شیشه منحنی را از سمت برآمده و شکمشان به هم تماس دهید و قسمت‌های بالا و پایین آن‌ها را با طلق سفید به خوبی بپوشانید و چسب بزنید و باز به همان طریق محفظه داخلی آن‌را با سرنگ پر از آب کنید، عدسی مقعر یا واگرا ساخته‌اید و می‌توانید آن‌را بر پایه‌اش نصب کنید.
۴. حالا با چهار قطعه شیشه تخت یک منشور بلورین مثلث‌القاعده درست کنید (با چسباندن آن‌ها به هم). سپس با سرنگ درون منشور را از آب پر کنید. از این منشور می‌توانید برای انجام آزمایشات مربوط به انکسار نور و تشکیل طیف نور سفید یا تجزیه نور به هفت رنگ استفاده کنید.

روش استفاده
با آینه‌ها و عدسی‌هایی که ساخته‌اید، می‌توانید آزمایش‌های مربوط به پرتوهای نوری، تابش و بازتابش نور، شکست یا انکسار نور و تصاویر متفاوت موجود در آینه‌های مقعر، محدب و تخت و نیز تصویر عدسی‌های محدب، مقعر و طیف نور سفید را به راحتی در کلاس درس انجام دهید.

ساخت کیت نوری  

۵۱۵۳
کلیدواژه (keyword): کیت نوری,ساخت کیت نوری,فاطمه شهزادی
بی نام
۱۴۰۰/۰۱/۲۰
5
0
0

عالی فقط اگه عکس از هر مرحله آزمایش داشتین بهتر بود


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید