راهبردهای فراگیر برای کلاس های فراگیر
۱۳۹۷/۰۱/۰۵
اگر شما معلم یک کلاس دربرگیرنده یا فراگیر هستید، احتمالاً خلاق، دلسوز، شکیبا، نوآور، مدبر، منظم و انعطافپذیر میباشید. این عالی است!
روشی که در هر روز خاص آموزشی بهعنوان معلم برمیگزینید، به دانشآموزان، موضوع درس و موضوعهایی بستگی دارد که در حال آموزش آن هستید. مدارس و خانوادهها در کنار یکدیگر کمک میکنند دانشآموزان با هر سطح توانایی، بتوانند به مهارتهای گوناگون دست یابند. در عین حال، معلمیارها۲ و سایر کارکنان مدرسه با هم همکاری میکنند تا به تکتک دانشآموزان رسیدگی کنند و به آنها آموزش دهند. در برنامهریزی برای اداره موفق کلاس فراگیر، به چند مورد توجه میشود: اختصاص وقت و منابع، شیوههای متنوع آموزشی، مداخلات آموزشی، حمایتهای لازم از دانشآموز و البته گرایش مثبت به انجام کار!
معلمان کلاسهای فراگیر هر از چندگاهی با تمام اعضای کلاس، با دانشآموزان در گروههای کوچک و دانشآموزان به طور انفرادی کار میکنند. اطلاعات اولیه به معلمان شناخت میدهد که بدانند کدام دانشآموز به آموزش مستقیم، کسب مهارت، انجام تمرین، اصلاح و ترمیم و یا تقویت نیاز دارد. کلاس فراگیر در بهترین حالت از کارکنان آموزشی و معلمان خاص و جامعی بهرهمند است که در آموزش، سطح تمام دانشآموزان را در نظر میگیرند و با یکدیگر همکاری محترمانه دارند. به طور کلی، مهمترین نکتهای که باید به خاطر سپرد، این است که سطح انتظار از آینده دانشآموزان را باید افزایش داد و نقاط قوت آنان را برجستهتر کرد. در اینجا با هجده روش عملی آشنا میشوید تا به کمک آنها بتوانید تجربهتان از کلاسهای فراگیر را به عملکردهای قابل تجلیل تبدیل کنید.
هجده روش قابل اعتماد برای مدیریت کلاسهای فراگیر
۱. کسب اطمینان از پیشآموختههای مرتبط؛
۲. برنامهریزی از پیش با تهیه طرح درس، همراه با هدفهای مدون و البته با در نظر گرفتن امکان اصلاح برنامه، حین یا پس از آموزش؛
۳. حرکت از آموزش ساده به پیچیده، با بهرهگیری از تحلیل وظایف که محتوای آموزش را به اجزای تشکیل دهندهاش تقسیم میکند؛
۴. استفاده از رویکرد گامبهگام، آموزش بخش بخش همراه با تمرین و تکرار فراوان؛
۵. تقویت مفاهیم تجریدی با ارائه نمونههای عینی و ملموس مانند نگاه کردن به نقشه هنگام آموزش، جهتیابییا قدم زدن در خیابانها برای خواندن علائم نصب شده در آنها؛
۶. تفکر درباره جایگزینها و احیاناً انجام تغییرات ضروری احتمالی مانند استفاده از ضبط دیجیتالی برای یادداشت کردن، کاهش تعداد واژههایی که باید هجی شوند و آمادهسازی فعالیتهای مؤثر و غنی؛
۷. گنجاندن مؤلفههای حسی دیداری، شنیداری و حرکتی در آموزش، مانند نوشتن حروف با انگشت۳ روی سینی پر از نمک، یا ایجاد زاویههای راست، تند و باز با استفاده از چاپستیک۴؛
۸. آموزش توانمندیهایی که به دانشآموزان کمک میکند بتوانند نقاط ضعف خود را جبران کنند. مثلاً زمانی که کودک دوست دارد این طرف و آن طرف بچرخد، اما از اعداد متنفر است، میتوان مستقیم به سراغ حقایق ریاضیات رفت؛
۹. تمرکز بر خود وجودی هر دانشآموز به جای توجه به وضعیت ناتوانی او؛
۱۰. ایجاد فرصتهای موفقیت در کسب عزتنفس؛
۱۱. توجه به جنبههای مثبت پیش از پرداختن به جنبههای منفی؛
۱۲. فراهم کردن فرصتهای الگوسازی برای معلمها و همکلاسان؛
۱۳. ایجاد تنوع در آموزش و ارزشیابی، با استفاده از آموزههای هوشهای چندگانه و یادگیری مشارکتی؛
۱۴. برقراری پیوند میان یادگیری و زندگی واقعی دانشآموز با استفاده از پرسشنامه رغبتسنج؛
۱۵. به یاد سپردن آموزش رعایت بهداشت و حفظ سلامتی، مهارتهای اجتماعی، احترام به دیگران، خوب گوش دادن یا خوب مطالعه کردن دستورالعملها و درک صورت مسئلهها، علاوه بر آموزش، توجه به سه مهارت اصلی یعنی خواندن، نوشتن و محاسبه کردن، از موارد اصولی مدیریت یادگیری شماست؛
۱۶. ایجاد محیطی لذتبخش در کلاس درس که دانشآموزان را به سؤال کردن و مشارکت فعال در یادگیری ترغیب کند؛
۱۷. افزایش خودآگاهی دانشآموز از سطوح توانمندی و میزان پیشرفت خود؛
۱۸. مشارکت و برقراری ارتباط مؤثر با خانوادهها، دانشآموزان و همکاران؛
ضمن لبخند زدن، فراموش نکنید که خنده مسری است!
و سخن آخر اینکه، تلاش برای شناسایی تواناییهای دانشآموزان را از یاد نبرید و پیوسته به دنبال کشف راههای جدید آزمودن، و شیوههای آموزش مؤثر، با در نظر داشتن تمام دانشآموزان کلاس، باشید.
پینوشت .......................
1. Inclusion Classroom
کلاس فراگیر یا دربرگیرنده کلاسی است که در آن دانشآموزان با زمینهها و گاه ناتوانیها و نیازهای خاص گردهم میآیند و در کنار سایر همکلاسیها، از فرصتهای یکسانی برای تحصیل برخوردار میشوند.
2. Co - teacher
معلمانی که به لحاظ کیفیت کار با یکدیگر یکساناند و در کنار هم به گروهی از دانشآموزان آموزش میدهند.
3. Salt tray
روشی برای آموزش حروف الفبا که در آن از دانشآموز خواسته میشود تا شکل حروف الفبا را با انگشت روی سطحی از نمک بکشد که در سینی لبهداری پخش شده است.
4. chop Stick
چوب غذاخوری در چین و ژاپن
۳۱۱۱
کلیدواژه (keyword):
راهبردهای فراگیر ,کلاس های فراگیر,کارتن توبی,مینا سلیمی,تکنولوژی,مدیریت یادگیری,