عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۵۶۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۸۷۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۶۳۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۵۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۵۰۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۰۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۱۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۵۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۵۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۷۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۵۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۸۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۹۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۹۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۹۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۲۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۸۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۸۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۶۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۴۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۶۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۰۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۸۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۵۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۰۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۷۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۷۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۸۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۲۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۲۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۲۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۶۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۸۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۵۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۰۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۰۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۰۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۲۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۰۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۳۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۱۵۴
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »
۱۵۰ نفر
۳۱,۵۵۸,۶۰۶ نفر
۳,۴۶۶ نفر
۱۴,۰۱۲ نفر
۴,۴۴۱ نفر