عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۵۵۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۸۶۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۶۳۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۴۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۰۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۱۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۶۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۴۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۸۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۰۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۰۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۰۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۰۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۷۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۳۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۵۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۸۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۳۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۶۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۷۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۶۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۸۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۹۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۳۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۹۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۱۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۹۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۲۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۱۴۸
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »
۲۵۷ نفر
۳۱,۴۹۱,۲۴۵ نفر
۳,۹۷۳ نفر
۱۰,۶۵۷ نفر
۴,۴۴۱ نفر