عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۵۵۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۸۶۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۶۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۳۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۹۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۶۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۳۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۸۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۰۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۸۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۷۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۷۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۵۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۵۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۸۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۳۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۶۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۷۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۱۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۱۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۵۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۲۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۸۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۹۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۳۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۹۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۱۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۹۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۲۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۱۴۸
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »
۱۳۳ نفر
۳۱,۴۲۳,۹۱۶ نفر
۱۴,۲۵۸ نفر
۲۳,۹۲۸ نفر
۴,۴۴۱ نفر