عکس رهبر جدید
۱۰ تیر ۱۳۹۶ ۱۱:۲۴
آموزش در مدارس عصر صفوی
آموزش در مدارس عصر صفوی عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش تاریخ» منتشر شده است. نویسنده در این مقاله محتوا و سازمان آموزش مدارس و مراکز تعلیمات عالی در این دوره را بررسی کرده است

«محتوای آموزش در مکتب‌خانه‌ها» عنوان بخشی از مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «مراکز آموزشی عصر صفویه به همان شیوة دیرینه در ایران، یعنی از مکتب‌خانه‌ آغاز و به مدارس ختم می‌شد. به‌نظر می‌رسد، فرستادن کودکان به مکتب‌خانه در ایران عصر صفوی عمومیت داشته است. تاورنیه، یکی از مشهورترین سیاحان عصر صفوی، در سفرنامة خود می‌نویسند: «کودکان آن‌ها مانند کودکان ما عادت به بازی در کوچه‌ها ندارند و همین که از مکتب بیرون می‌آیند نزد پدرانشان می‌نشینند و حرف او را می‌آموزند.» مواد درسی آنان در مکتب‌خانه بر‌اساس آنچه در کتب شرح احوال و سفرنامه‌های سیاحان اروپایی آمده است، چنین بود: کودکان ابتدا در مکتب خواندن و نوشتن می‌آموختند. پس از خواندن و نوشتن، به آنان قرآن، نماز، احکام دین، مقداری حساب و مقدمات زبان عربی از کتاب‌هایی چون امثله و تصریف و کافیة ابن حاجب و قرائت متون دینی و ادبی تعلیم داده می‌شد.»

آموآمو

بر‌اساس این مقاله، برنامه‌های آموزشی مکتب‌خانه‌ها در عصر صفوی را می‌توان ترکیبی از تربیت دینی و تربیت علمی دانست:

1. تربیت دینی شامل آموزش عقاید مذهب شیعه و ایجاد محبت نسبت به حضرت علی‌(ع) و فرزندانش تحت‌تأثیر مذهب رسمی جدید، و آموزش و یادگیری قرائت قرآن و همچنین تعلیم احکام دین بود. کمپفر در سفرنامة خود دربارة آموزش‌های دینی در مکتب‌خانه‌ها می‌نویسد: در آموزش‌های دینی قواعد نماز، وضو، غسل، روزه و دیگر احکام دینی جزء برنامه‌های درسی است.

2. تربیت علمی، شامل یادگیری الفبای فارسی، آموزش خط و سواد فارسی، روخوانی متون فارسی، حفظ اشعار، یادگیری مقدمات زبان عربی و مقداری مقدمات علم حساب بود.

نویسندة مقاله در ادامه به محتوای آموزشی در مدارس عصر صفوی اشاره کرده است.

 

نویسنده: موسی‌الرضا بخشی‌استاد، مدرس دانشگاه فرهنگیان

کلیدواژه‌ها: صفویه، تعلیم و تربیت، مدارس، تشیع اثنی‌عشری

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ، شماره 65، بهار 1396
تعداد بازدید : ۳,۳۵۵
کد خبر : ۲,۵۸۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید