عکس رهبر جدید
سی کلید طلایی برای اجرای نمایشنامه‌خوانی خوب
نمایشنامه‌خوانی یکی از رشته‌های هنری با تأکید بر هنر کلامی و توجه به ادبیات نمایشی است. فصل‌نامه «رشد آموزش هنر» در یکی از مقالات خود به این موضوع پرداخته است

نویسندة این مقاله در تعریف نمایشنامه‌خوانی دانش‌آموزی چنین آورده است: «نمایشنامه‌خوانی دانش‌آموزی در یک تعریف ساده عبارت است: خوانش متن نمایشی بدون نیاز به تمهیدات اجرایی از قبیل دکور، گریم، طراحی لباس و... که توسط یک گروه دانش‌آموز انجام می‌شود. در این فعالیت، نمایشنامه به جای آنکه روی صحنه به اجرا درآید، توسط افرادی که به آن‌ها «نقش‌خوان» می‌گویند، فقط خوانده می‌شود و تماشاچیان آن را می‌شنوند.»

 

نویسنده برخی از اهداف نمایشنامه‌خوانی دانش‌آموزی را چنین برشمرده است:

ـ فراهم آوردن زمینة لازم برای کشف، شکوفایی و پرورش استعدادهای نمایشی دانش‌آموزان

ـ پاسخگویی به نیازها، علایق و رغبت دانش‌آموزان در فعالیت‌های هنری در گرایش هنرهای نمایشی

ـ افزایش سطح درک مفاهیم فرهنگی و هنری و بهره‌گیری از قدرت تخیل دانش‌آموزان

ـ افزایش سطح کیفی و کمی مطالعه و کتاب‌خوانی دانش‌آموزان به روش غیرمستقیم

 

در ادامة این مقاله توصیه‌هایی برای اجرای بهتر نمایشنامه‌خوانی ارائه شده است. برخی از این توصیه‌ها عبارت‌اند از:

ـ‌ اولین قدم برای شروع فعالیت‌های نمایشی، از جمله نمایشنامه‌خوانی تهیة نمایشنامه است. انتخاب نمایشنامه متناسب با سن و سال دانش‌آموزان هم برای دانش‌آموزانی که اعضای گروه نمایشی هستند و هم برای دانش‌آموزانی که قرار است از دیدن یا شنیدن نمایشنامه لذت ببرند، بسیار حساس و مهم است.

ـ توجه داشته باشید که متون نمایشی گفت‌وگو (دیالوگ‌محور) در اجرای نمایشنامه‌خوانی می‌تواند موفقیت بیشتری داشته باشد. بدیهی است متونی که با هدف اجرا و با تکنیک‌های فرم نوشته شده‌اند، برای این کار مناسب نیستند و توصیه نمی‌شوند.

ـ جلسات اولیه را برای روخوانی متن نمایش صرف کنید و اصلاً به دانش‌آموزان نگویید که قرار است به جای کدام شخصیت صحبت کنند. در این جلسات، دانش‌آموزان با روخوانی متن در جمع، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند و با شخصیت‌های نمایش بیشتر آشنا می‌شوند.

ـ دیالوگ‌های طولانی گاهی ریتم نمایش را کند و مخاطب را خسته می‌کنند. مراقب باشید که مخاطبان شما خسته و کسل نشوند. برای حل این مسئله چاره‌ای بیندیشید. مثلاً جزئیات و عبارات اضافی را حذف کنید.

 

نویسنده: روح‌الله مالمیر، کارشناس ارشد هنرهای نمایشی

کلیدواژه‌ها: نمایشنامه‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی دانش‌آموزی، نمایش دانش‌آموزی، خوانش متون نمایشی، از صفحه تا صحنه، نقش‌خوان و نمایشنامه‌خوان.

 


 

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف این مقاله کلیک کنید

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 48، بهار 1396
تعداد بازدید : ۶,۷۰۸
کد خبر : ۲,۵۵۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید