رشد همه جانبه نوآموزان مقالهای است که در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی منتشر شده است. موضوع اصلی این مقاله شناسایی و مداخله بههنگام برای رشد همه جانبه نوآموزان با نیازهای ویژه است
در ابتدای مقاله میخوانیم: «مداخله به هنگام، به هر نوع فعالیت آموزشی کودک محور و یا فعالیت راهنمایی والد محور گفته میشود که بلافاصله پس از شناسایی شرایط یا عارضه رشدی انجام میگیرد. این مداخلهها میتواند عامل پیشگیری یا به حداقل رساندن محدودیتهای جسمی، رفتاری، شناختی و هیجانی در کودکان باشد.»
در ادامه مقاله به تعریف ویژگیهای کودک دیرآموز اشاره شده است: «این کودکان دارای نیاز ویژه در مدارس عادی حضور مییابند. کودکان دیرآموز به دلایل فیزیولوژیک یا عوامل محیطی، دچار کاستیهای ذهنی در یادگیری هستند. بهره هوشی آنها نه آنقدر پایین است که در مدارس استثنایی و در کنار کودکان کم توان ذهنی قرار بگیرند نه هوشبهرشان آنقدر بالاست که بتوانند به سرعت سایر همسالان خود، در مدارس عادی پیشرفت کنند. این کودکان در مدارس عادی ثبت نام میکنند و حضور مییابند تا سایر ابعاد رشد و یادگیری عملیشان، همراه با همسالانشان پرورش یابد. برای رسیدن به اهداف آموزشی، فعالیتهای تربیتی غنیسازی و توسط مربیان در کلاس ارائه میشوند.»
در ادامه به برخی اقدامات مؤثر ویژه نوآموز دیرآموز اشاره شده است که عبارتند از:
- شناخت تواناییهای نوآموز و انتظار پیشرفت متناسب با توانایی او برای رشد و یادگیری
- انتخاب زمان آموزش با توجه به آستانه تحمل نوآموزان پیشدبستانی، به ویژه دیرآموزان، و پرهیز از تکرار و تمرین یکنواخت و خسته کننده
- فراهم کردن فرصت تجربه موفق مبتنی بر تواناییها برای یادگیری بهتر و جبران ضعفها
- رعایت سلسله مراتب یادگیری و کسب اطمینان از آموختن پیش نیازهای لازم قبل از آموزش هر موضوع یا مهارت
- توجه به علایق نوآموز، دادن حق انتخاب و آزادی عمل به او در یادگیری هر موضوع و جهت دادن وی به سمت علایق جدید
- آغاز آموزش با پرسشهایی که نوآموز پاسخ آنها را میداند، به منظور پیشگیری از احساس شکست و تخریب فرصتهای یادگیری بعدی
- ایجاد انگیزه در نوآموز با پرسشهای جذاب، بازیهای آموزشی متنوع و مرتبط
- به کارگیری روشهای متنوع آموزشی و پرورشی به ویژه استفاده از حواس پنج گانه نوآموز در یادگیری هر مطلب آموزشی
- فراهم آوردن فرصت مناسب و تشویق نوآموز به کاربست آموختهها در خارج از موقعیتهای آموزشی و.....
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 29، زمستان 1394 منتشر شده است.
کلیدواژهها: کودکان دیرآموز، توانایی، نوآموز