عکس رهبر جدید
۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۵۹
این پنج راه مهم!
«فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی» در شماره پاییز خود، مقاله‌ای را با عنوان «این پنج راه مهم» منتشر کرده است که موضوع آن راه‌های ایجاد انگیزه در نوجوانان برای شرکت در ورزش و فعالیت های بدنی است

راه‌های پیشنهادی نویسنده مقاله عبارتند از:
1.    ورزش به آرامی
2.    ساعت صرف وقت مقابل صفحه نمایش
3.    تمرینات لذت بخش
4.    توجه به تمرین با وزنه
5.    تشویق برای شرکت در ورزش
در توضیح توجه به تمرین با وزنه می‌خوانیم: «تمرین‌های قدرتی و مقاومتی ممکن است یک فعالیت خوب برای نوجوانانی باشد که از ورزش‌های هوازی استفاده نمی‌کنند. نتایج یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که انجام تمرین‌های مقاومتی به مدت سه روز در هفته می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش چربی بدن، افزایش وزن عضله و نیز افزایش قدرت در کودکان چاق داشته باشد. برای انجام دادن تمرین‌های قدرتی حتما مراجعه به باشگاه لازم نیست. کودک شما می‌تواند تمرین‌هایی مثل کشش بالا تنه، نگه داشتن وزن یا تمرین‌های مقاومتی را به کمک باندهای الاستیکی را برای مدت کوتاه و بدون صرف هزینه در خانه انجام دهد. قبل از انجام دادن این تمرین‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید تا برنامه تمرین قدرتی مناسبی را برای نوجوان شما تجویز کند.»
تشویق برای شرکت در ورزش نکته دیگری است که نویسنده مقاله پیشنهاد داده است: «اگر نوجوان شما از تماشای مسابقات ورزشی لذت می‌برد، ممکن است از بازی کردن نیز به همان اندازه لذت ببرد. می‌توانید کاری کنید که نوجوان مبتلا به اضافه وزن به تیم ورزشی بپیوندد، البته اگر در آن تیم افراد براساس سن و سطح مهارتشان گروه‌بندی شوند. اگر برای نوجوان شما شرکت در ورزش‌های رقابتی ناراحت کننده است، می‌توانید او را به ورزش‌های دیگری مانند دوچرخه‌سواری یا دو تشویق کنید. این ایده خوبی است که با مربی درباره احساس نوجوانتان صحبت کنید. یک مسابقه یا رقابت خوب می تواند یک حالت برد ـ   برد برای هر کسی به وجود آورد.»

متن کامل این مقاله نوشته دانیل برن‌نان، و ترجمه محمد جلالی در فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 56، پاییز 1394 منتشر شده است.

 

کلیدواژه‌: نوجوانان چاق، تربیت‌بدنی، سبک زندگی فعال

منبع: فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی
تعداد بازدید : ۱,۱۷۸
کد خبر : ۲,۱۲۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید