عکس رهبر جدید
نقش تکلیف منزل در یادگیری ریاضی و علوم
کمک به یادگیری درس‌های ریاضی و علوم دانش‌آموزان از طریق تکلیف منزل عنوان مقاله‌ای است که در شماره 121 فصلنامه «رشد آموزش ریاضی» منتشر شده است

در ابتدای مقاله می خوانیم: «معلم ها به چند دلیل تکلیف منزل تعیین می‌کنند: کمک به دانش‌آموزان برای مرور و یادآوری، کاربرد و استفاده و تکمیل کردن آنچه در کلاس یاد گرفته‌اند، کمک به آن‌ها برای آماده شدن برای درس جلسه بعد، ایجاد فرصت برای کشف و بررسی موضوعاتی که در کلاس زمان پرداختن بیشتر به آن‌ها وجود ندارد و کمک به دانش‌آموزان برای کسب مهارت های خود – یادگیری و به کاربردن منابعی مانند کتاب‌خانه‌ها و مرجع‌ها. تکلیف منزل هم چنین به موارد زیر کمک می کند:
-    توسعه یادگیری در حد تسلط، با تمرین آنچه که یاد گرفته اند؛
-    کسب مهارت های موثر خودنظمی و مدیریت زمان؛
-    یادگیری کارکردن به صورت مستقل؛
-    به دست آوردن احساس مسئولیت شخصی برای یادگیری؛
-    توسعه مهارت های تحقیقی مانند سازمان دهی و جمع آموری اطلاعات.»
در ادامه آمده است: «هدف تکلیف منزل، کسب تجربه مثبت، جهت تقویت دانش‌آموزان برای یادگیری است. ارزیابی و بررسی نباید به عنوان تنبیه در نظر گرفته شود. بر اساس نظر پائولو، دانش‌آموزانی که وقت زیادی را برای تکلیف منزل صرف می‌کنند، به طور متوسط بهتر از دیگران عمل می‌کنند و مزایای علمی / آموزشی تکلیف منزل در پایه‌های بالاتر، افزایش می‌یابد. در دهه اخیر تحقیقات مربوط به تکلیف منزل بر ارتباط آن با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان متمرکز شده و دادن تکلیف منزل را شدیداً تقویت کرده است.»
نویسندگان مقاله در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «چه مقدار تکلیف منزل معقول است؟» آورده اند: «انجمن ملی معلمان – والدین و انجمن ملی آموزشی میزان تکلیف منزل را به مقدار زیر پیشنهاد کرده است:
کودکستان تا پایه سوم: حداکثر 20 دقیقه در روز.
پایه های چهارم تا ششم: 20 تا 40 دقیقه در روز.
پایه های هفتم تا دوازدهم: حداکثر 2 ساعت.
اما توصیه‌ها بر اساس نوع و تعداد موضوعات تغییر می‌کند. این در حالی است که دانشجویان به طور فزاینده‌ای، تکلیف‌های طولانی‌تر و پیچیده‌تری دریافت خواهند کرد.»
در ادامه مقاله می خوانیم: «برای تکمیل کردن تکلیف‌ها، برخی از دانش‌آموزان به زمان بیشتری نیاز دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که اگر دانش‌آموزانی که دارای نمره‌های آزمون پایین‌تری هستند، وقت زیادی را برای انجام دادن تکلیف‌هایشان صرف کنند، نمره‌هایشان به خوبی دانش‌آموزانی می‌شود که توانایی بالاتری دارند و زمان کمتری را به انجام تکالیف اختصاص می‌دهند. البته لازم است که معلمان و والدین این آگاهی را داشته باشند که اگر تکلیف‌ها زمان زیادی ببرند ممکن است علامتی باشد که دانش‌آموزان برای انجام موفقیت آمیز آن تکلیف‌ها، نیازمند آموزش بیشتری هستند. همچنین باید توجه داشت که با وجودی که بعضی تکلیف‌ها مفیدند، ولیکن تکلیف زیاد نیز، می‌تواند دانش‌آموزان را سردرگم کرده و باعث اضطرابشان شود. علاوه بر این‌ها، مهم است که دانش‌آموزان زمانی برای ورزش، بازی، فعالیت‌های اجتماعی و پیگیری علاقه‌های شخصی خودشان را داشته باشند. دانش‌آموزانی که دارای مهارت‌های تمرکز و توجه هستند، اغلب تکلیف‌هایشان را سریع تمام می‌کنند. آن‌ها معمولاً در کلاس خیلی خوب گوش می‌کنند و بیشتر چیزهایی را که برای انجام دادن تکلیف ها لازم است در کلاس یاد می‌گیرند.»

متن کامل این مقاله به قلم  لیندا اِ. میلبورن و دیوید ال. هاری و ترجمه فاطمه قاسمی، در فصلنامه رشد آموزش ریاضی، شماره 121، پاییز 1394 منتشر شده است.

 

کلیدواژه‌: تکلیف منزل، یادگیری ریاضی

منبع: رشد آموزش ریاضی
تعداد بازدید : ۱,۷۱۱
کد خبر : ۲,۱۲۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید