مقالهای از «رشد مدیریت مدرسه»
از اواخر دهه 90 میلادی، مدیریت دانش بهعنوان روش نوین مدیریتی، بحث داغ متون مدیریت و دیگر حوزههای وابسته بوده است. ماهنامه رشد مدیریت مدرسه در جدیدترین شماره خود، مقالهای را به این موضوع اختصاص داده است.
حسین خلیفه،مدیر دبیرستان شهید مفتح بوشهر نویسنده این مقاله است. وی بعد از تعریف انواع دانش به تعریف مدیریت دانش پرداخته است: «مدیریت دانش مجموعهای از فعالیتهایی است که به سازمان کمک میکنند تا دانش را از داخل و خارج سازمان بهدست آورد. مدیریت
دانش به فرایند تسخیر تخصصهای جمعی و بهکارگیری هوشمندی در سازمان و استفاده از آنها برای پرورش نوآوری از طریق یادگیری سازمانی مستمر اشاره دارد.»
فرایندهای مدیریت دانش عبارتاند از: 1. تولید دانش 2. ذخیره دانش 3. تسهیم دانش 4. کاربرد دانش
نویسنده مقاله در ادامه به پیادهسازی فرایندهای مدیریت دانش در مدارس پرداخته است. در توضیح تولید دانش میخوانیم: «شیوههای آموزشی و مدیریتی زیادی وجود دارند که معلمان و مدیران از آنها استفاده میکنند اما با ورود متغیرهای مختلف محیطی، از جمله فناوریهای ارتباطی
ناچار به نوآوری در آنها هستند. لذا خلق دانش فضای لازم برای ایجاد ظرفیتهایی را که هنوز در مدارس بهوجود نیامدهاند بهوجود میآورد. در این فضای تعاملی که حاصل تأثیر افراد بر یکدیگر است، یادگیری گروهی نقش اساسی خواهد داشت. معلمان و مدیران با راهبردهای متعدد،
تجربهها و تخصصهای آموزشی و مدیریتی را به فرایندها و فعالیتهای مذکور و برعکس تبدیل میکنند و بدین طریق دانش در سطح دانش در سطح مدرسه توسعه مییابد. بخش زیادی از دانش آشکار و نهان موجود در مدارس مانند روشهای تدریس و مدیریت، قوانین اداری، شیوههای ارزشیابی
و... بهدلیل قدیمی بودن، کارایی لازم را ندارند. لذا ضرورت دارد معلمان و مدیران برای ماندن در عرصه رقابتهای آموزشی و مدیریتی پیچیده و در حال تغییر سطح جهانی، به خلق و آفرینش دانش روی آورند.»
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 8 پیدرپی 109، اردیبهشت 1394 منتشر شده است.