عکس رهبر جدید
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۱۴
شادکامی کلاسی
در «رشد آموزش مشاور مدرسه»

شادی و نشاط در کلاسیکی از چالش‌های فراروی انسان در عصر جدید است و ضرورت توجه به این امر مدت‌هاست که حس می‌شود. یکی از مقالات جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه به این موضوع پرداخته است.
فروغ شهامت نویسنده این مقاله است. وی در ابتدای مقاله آورده است: «سلامت روانی در کلاس، به‌ عنوان مکانی برای خلق فرایندیاددهی ـ یادگیری که محصول ورودی و خروجی این فرایند دانش‌آموز است، اهمیت خاصی دارد. چنانچه معلم توانایی اداره مؤثر جو روانی ـ عاطفی کلاس درس را نداشته باشد بعید نیست سایر مهارت‌هایش نیز بی‌اثر باشد. بنابراین توجه به مدیریت جو روانی ـ عاطفی، به‌کارگیری بهترین و مطلوب‌ترین سبک مدیریتی فضای روانی و در نهایت ارائه مدلی برای ایجاد جو مطلوب عاطفی در کلاس و مقایسه آن با مدارس فعلی امری حیاتی و ضروری است.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «روابط معلم و دانش‌آموزان باید طوری باشد که نیازهای تعلق و وابستگی، دوست داشتن و دوست داشته شدن، به رسمیت شناخته شدن، ارزش داشتن، احترام و شکوفا شدن استعدادها برطرف شوند. این امر باعث رضایت و خشنودی دانش‌آموزان می‌شود و بر سعی و تلاش آنان می‌افزاید. به همین دلیل است که در «مدارس کارا» پیشرفت تحصیلی بیشتر است و مسئولیت اصلی برقراری این روابط حسنه را معلم بر عهده دارد. به عبارت بهتر نقش اصلی را در ایجاد جو عاطفی در کلاس درس را معلم ایفا می‌کند.»
نویسنده مقاله در ادامه به نظر ژان پیاژه درباره جو عاطفی مطلوب در کلاس درس اشاره کرده است: «به‌نظر پیاژه، جو عاطفی مطلوب در کلاس، جوی است که در آن دانش‌آموزان فعال باشند نه منفعل. روش فعال باعث شکفته شدن شخصیت عقلی، اخلاقی و سازمان یافتن مبادلات فکری کودکان می‌شود، فرد را به ابداع و نوآوری وا می‌دارد، انگیزه و رغبت او را افزایش می‌دهد و به یادگیری واقعی می‌انجامد ولی در روش منفعل، یادگیری واقعی صورت نمی‌گیرد، گرچه ممکن است دانش‌آموزان با مطالب بیشتری آشنا شوند و مطلب زیادتری را به حافظه خود بسپارند، که این امر فقط به لفاظی منجر می‌شود.»
در ادامه می‌خوانیم: «پنج بعد رفتاری وجود دارد که باعث می‌شود دانش‌آموز عملکرد بهتری داشته باشد و به‌لحاظ شرایط روانی ـ عاطفی در وضع مطلوب‌تری قرار بگیرد. این پنج بعد که در تمام فرهنگ‌ها مشترک‌ است عبارت‌اند از:
* دانش‌آموز استقلال فکری داشته باشد و به عقایدش احترام گذاشته شود.
* خودش با مشکل درگیر شود.
* انگیزه ناسازگاری و عدم تعادل از خود نشان دهد که باعث می‌شودبرای حل مشکل بکوشد تا آرامش یابد.
* دقت و توجه زیادی از خود نشان دهد.
* کمی اضطراب از خود بروز دهد.
جو عاطفی کلاس شامل دو متغیرادراک (برداشت افراد کلاس از واقعیت‌های موجود در فضایروانی ـ عاطفی کلاس) و انتظار (تمایلات و خواست‌های افراد در کلاس از جو عاطفی کلاس) است. جوی برای یادگیری مناسب است که در آن تفاوت بین دو متغیر ادراک و انتظار زیاد نباشد.»
متن کاملاین مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 38، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۷۴
کد خبر : ۱,۸۶۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید