عکس رهبر جدید
دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد: 58/5 درصد کتاب‌های بررسی شده مناسب‌اند
امروز 58/5 درصد از کتاب‌های آموزشی و تربیتی که در دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی بررسی می‌شود، مناسب تشخیص داده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، محمد ناصری، دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد در نشست هماهنگی داوران این جشنواره ضمن اعلام این خبر افزود: ما در طی سال، حدود 5000 عنوان کتاب از ناشران دریافت می‌کنیم که امسال 58/5 درصد از کتاب‌های بررسی شده مناسب تشخیص داده شده‌اند که اگر این رقم را با 18 درصد کتاب مناسب سال 79 مقایسه کنیم، با رشدی حدود 40 درصد روبه‌رو خواهیم بود که رقم قابل توجهی است.

ناصری با اشاره به معرفی این کتاب‌ها در کتاب‌نامه‌های رشد گفت: کتاب‌های مناسب، به تفکیک دوره‌های تحصیلی در فهرست‌هایی با عنوان کتاب‌نامه‌های رشد دسته‌بندی می‌شوند که بر اساس نمایه‌های متعددی که در کتاب‌نامه تنظیم شده است، به آسانی قابل بازیابی است. نسخه کاغذی این کتاب‌نامه‌ها در اختیار 15 درصد از مدارس کشور قرار می گیرد؛ اما هر کسی می‌تواند به آسانی، نسخه الکترونیکی آن‌ها را از وبگاه "سامان کتاب" دریافت و مطالعه کند.

دبیر جشنواره با اشاره به حضور برابر ناشران وابسته به آموزش و پرورش با بخش خصوصی در این جشنواره، گفت: در هر گروه، کتاب‌هایی که بالاترین امتیازها را به دست آورده باشند، به رقابت‌های جشنواره راه می‌یابند و چون مبنای ما امتیاز است، حتی کتاب‌های تولیدی ناشران وابسته به آموزش و پرورش از جمله انتشارات مدرسه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منادی تربیت و پیوند نیز توسط کارشناسان، مورد داوری و درجه بندی قرار می‌گیرند؛ یعنی مانند بقیه کتاب‌ها در معرض قضاوت داوران قرار می گیرند.

وی حضور کتاب‌های داستانی را در رقابت‌های این دوره از جشنواره، یکی از امتیازات جشنواره یازدهم برشمرد و گفت: در جشنواره‌های قبلی، صرفاً کتاب‌های آموزشی در این جشنواره مور بررسی قرار می‌گرفت؛ اما خوش‌بختانه از این دوره کتاب‌های داستانی نیز که جای آن در جشنواره خالی بود، مورد داوری قرار می‌گیرد.

 محمد ناصری دبیر یازدهمین جشنواره کتاب رشد و فریبا کیا دبیر کمیته علمی جشنواره


فریبا کیا دبیر علمی این جشنواره نیز در ادامه این مراسم در خصوص نحوه توزیع جوایز خاطر نشان کرد: تقسیم جوایز با در نظر گرفتن فراوانی و حجم کتاب‌های بررسی شده در هر حوزه یادگیری صورت گرفته است. سپس داخل هر حوزه، تلفیقی از حجم و امتیاز کسب شده در تعیین سهم هر گروه نقش‌آفرینی کرده است.

دبیر علمی جشنواره خاطر نشان کرد: امسال جوایز گروه‌ها بر اساس حوزه یادگیری تقسیم شد و اعلام جوایز هم بر همین اساس خواهد بود چون می‌خواستیم امسال بر برنامه درسی ملی تأکید کنیم.

او خطاب به داوران گفت: از بین حدود 1600 عنوان کتاب مناسب، حدود 280 عنوان کتاب بر اساس بالاترین امتیازها، در اختیار شما قرار گرفته است که از این تعداد، 45 عنوان به عنوان کتاب‌های برگزیده در مراسم اختتامیه، معرفی می شود.

وی افزود: این 45 جایزه‌ای که برای جشنواره در نظر گرفته‌ایم که بین 32 گروه داوری،‌ که 11 گروه آن اختصاص به رشته‌های فنی و حرفه‌ای دارد، تقسیم شده است.

فریبا کیا نیز درباره نحوه ورود کتاب‌های داستانی به جشنواره افزود: مطابق مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وظیفه دارد همه منابع آموزشی و تربیتی را مورد بررسی قرار دهد و بنابراین کتاب‌های داستانی نیز در این زمره قرار می‌گیرند. از این رو سال گذشته، دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی اهتمام به تأسیس کمیته مؤسس بررسی کتاب‌های داستانی و ادبی کرد و در طول سال با بهره‌گیری از حضور 30 کارشناس متبحر، مبادرت به بررسی بیش از 600 کتاب رسیده در این حوزه کرد.

 

تعداد بازدید : ۱,۰۹۰
کد خبر : ۱,۷۷۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید