عکس رهبر جدید
۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۱۶
دوپینگ قانونی تفکر خلاق
در «رشد آموزش مشاور مدرسه»

نیروی انسانی هوشمند و خلاق، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهره‌وری پایدار است. به همین جهت پرورش خلاقیت مدت‌هاست در دستور کار نظام‌های آموزشی قرار گرفته است. بنابراین لازم است معلمان با موضوع پرورش دانش‌آموزان خلاق آشنایی داشته باشند. فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.
«دوپینگ قانونی تفکر خلاق» نوشته سهیلا غلامی هره‌دشتی کارشناس ارشد فلسفه تعلیم‌وتربیت است. وی در ابتدای مقاله آورده است:
«معلم می‌تواند با به‌کارگیری شیوه‌های مناسب، زمینة رشد خلاقیت را در دانش‌آموزان فراهم کند.
موارد زیر از این جمله‌اند:
1. استفاده از مغایرت‌ها
2. استفاده از تمثیل
3. توجه به کمبودها و خلأ موجود در دانش
4. تقویت تفکر دربارة امکانات و احتمالات
5. استفاده از سؤال‌های محرک
و ...»
در توضیح «تقویت تفکر دربارة امکانات و احتمالات» می‌خوانیم:‌ »فرصت‌هایی ایجاد شود تا به سؤال‌هایی مانند چطور، اگر،‌ از چه راه‌هایی، پاسخ داده شود و حتی خود دانش‌آموزان وادار به پاسخ دادن به آن‌ها شوند. دانش‌آموزان باید بفهمند چگونه یک چیز به چیز دیگر منجر می‌شود. هنگام ارائه مسئله به دانش‌آموزان فرصت اندیشیدن به راه‌حل‌های مختلف به آن داده شود.»
در ادامة مقاله به راهکارهای صاحب‌نظران دربارة روش‌های آفرینندگی و خلاقیت اشاره شده است. «برخی از پیشنهادهای مهم صاحب‌نظران در مورد روش‌ها و فنون آفرینندگی یا خلاقیت:
1. تجارب دانش‌آموزان را با موقعیت‌های خاص خود محدود نکنید.
2. برای طرح سؤال‌ها و اندیشه‌های غیر معمول و تازه ارزش قائل شوید.
3.  فرصت‌هایی برای خودآموزی و یادگیری اکتشافی در اختیار یادگیرندگان قرار دهید.
4. نسبت به تفاو‌ت‌های فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید.
5. رفتارهای آفریننده را برای کودکان سرمشق قرار دهید.
6. از روش‌ها و فنون ویژه بالا بردن سطح آفرینندگی استفاده کنید.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 37، پاییز 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۵۹
کد خبر : ۱,۷۶۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید