عکس رهبر جدید
وظایف مؤمنان نسبت به قرآن در نهج‌البلاغه
مقاله‌ای از «رشد آموزش قرآن»

حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه نکات ارزنده‌ای در باب وظایف و تکالیف مؤمنان در برابر قرآن بیان داشته است. فصل‌نامه رشد آموزش قرآن یکی از مقالات جدیدترین شماره خود را به این موضوع اختصاص داده است.
وظایف مؤمنان نسبت به قرآن از منظر نهج‌البلاغه مقاله‌ای است که توسط طیبه نوروزی فخبی دبیر دینی و قرآن نوشته شده است. وی به خطبه 110 امام علی(ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرده و آورده است: «در این سخن امام(ع) در واقع چهار مرحله مختلف که به‌طور طبیعی یکی بر دیگری تقدم دارد مطرح شده‌اند:
الف: قرآن را فراگیرید
ب: در قرآن تفکر و تدبر کنید
ج: شفای خود را از قرآن بطلبید
د: قرآن را به نیکوترین وجه تلاوت کنید»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «امام(ع) تذکر می‌دهد که پس از قرآن برای کسی ناداری و فقری باقی نیست. یعنی پس از نزول قرآن و بیان روشن آن، مردم برای اصلاح امور معاش و معاد خود به هیچ حکم و دستوری نیاز ندارند. هم‌چنین فرموده است برای کسی پیش از قرآن هیچ‌گونه غنا و توانمندی وجود نداشت. مراد این است که پیش از نزول قرآن، برای نفوس گمراه و نادان هیچ‌گونه بی‌نیازی از آن وجود نداشته است. عمل به قرآن یعنی رعایت عدالت، انصاف، مروت، امانت، راستی، درستکاری، ترحم و عطوفت، عفت و پاکدامنی و... پیداست که هر جامعه‌ای، اگر این امور را رعایت کند، گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد و اگر رعایت نکند نتیجه‌ای جز فقر و فاقه نخواهد داشت.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 45، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۵۹۲
کد خبر : ۱,۶۶۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید