عکس رهبر جدید
کاربرد چاپ‌گرهای سه‌بعدی در علوم زیستی
مقاله‌ای از «رشد آموزش زیست‌شناسی»

فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی یکی از مقا‌له‌های جدید‌ترین شماره خود را به کاربرد چاپگرهای سه بعدی در علوم زیستی اختصاص داده است.اباذر اسماعیلی کارشناس ارشد علوم جانوری و سرگروهزیست‌شناسی استان قم نویسنده این مقاله است.
در قسمتی از مقاله می‌خوانیم: «استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی نه‌ تنها در کارهای تحقیقی بلکه در بخش درمان در پزشکی نیز آغاز شده و در مواردی نمونه‌های کاربردی هم تولید و به ‌کار برده شده است. مثلاً در بعضی کشورها با استفاده از چاپ‌های زیستی سه‌بعدی، اندام‌های مصنوعی اختصاصی برای هر بیمار تولید می‌کنند، به این ترتیب پروتزهای تولید شده سازگاری بیشتری را با فیزیک بدن و نیازهای خاص هر بیمار دارد. در چاپگرهایسه‌بعدی زیستی، مخزن دستگاه چاپگر پر از مواد زیستی و سلول‌های زنده به حالت ژلاتینی (جوهر زیستی) است و به‌جای جوهر چاپگرهای معمولی، مواد زیستی و سلول‌ها از سوزن‌ چاپ یا افشانه فوق‌العاده باریک آن (متناسب با ابعاد سلول) خارج می‌شوند. به‌عبارت دیگر، سلو‌ل‌های زنده با کمک چاپگرهای زیستی در کنار هم قرار داده می‌شوند و بافت‌های جدید تولید می‌شوند.»
برخی از کاربردهای چاپگرهای سه‌بعدی در علوم زیستی عبارتند از:
ـ چاپ رگ‌های خونی
ـ تولید پروتزهای کارآمدتر برای انسان و جانور
ـ  چاپ کلیه پیوندی
ـ چاپ گوش پیوندی
ـ چاپ پوست پیوندی
ـ مطالعه سرطان با سلول‌های سرطانی چاپ شده
ـ چاپ استخوان و غضروف
ـ ترمیم آسیب‌های قلبی و....
نویسنده مقاله در ادامه هر یک از این موارد را توضیح داده است. متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 95، تابستان 1393 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۲۹۲
کد خبر : ۱,۶۶۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید