عکس رهبر جدید
۱ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۳۴
صنعت اسباب‌بازی در جهان و ایران
بررسی وضعیت بازار اسباب‌بازی در «رشد فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش»

«صنعت اسبا‌ب‌بازی در جهان و ایران» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش منتشر شده است. علیرضا درستکار کارشناس ارشد صنایع چوب و کاغذ نویسنده این مقاله است.
بخشی از مقاله «بازار اسباب‌بازی خاورمیانه» نام دارد را در این قسمت می‌خوانیم: «دو کشور ایران و امارات متحده عربی از بزرگ‌ترین واردکنندگان اسباب‌بازی جهان در این منطقه هستند که ایران رتبه سوم و امارات متحده عربی رتبه هشتم واردات اسباب‌بازی دنیا را در اختیار خود دارند. ایران با وارد کردن 11 درصد از کل واردات جهانی اسباب‌بازی که شامل 320 طبقه مختلف اسباب‌بازی و مجموع 10854 قلم اسباب‌بازی بوده، رتبه سوم را از آن خود کرده است. امارات متحده عربی دو درصد کل واردات دنیا را با ورود 70 طبقه اسباب‌بازی و 14111 قلم از آن خود کرده است.»
نویسنده مقاله پس از پرداختن به معضلات واردات اسباب‌بازی چنین نتیجه‌گیری کرده است: «اهمیت دادن به صنایع‌دستی نه‌تنها سطح درآمد روستاییان را بالاتر می‌برد و اوقات فراغت آن‌ها را می‌کاهد بلکه از مهاجرت روستاییان به شهر نیز جلوگیری می‌کند و در بروز خلاقیت‌های هنری و ترویج فرهنگ اقوام مختلف کشور نقش دارد. از سوی دیگر بازاریابی این محصولات به‌خصوص به کمک فناوری‌های جدیدی مانند اینترنت، علاوه‌بر افزایش فروش محصول و انتقال فرهنگ و هنر این سرزمین، به افزایش درآمد صنایع مرتبطی مانند گردشگری منجر می‌شود.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «در هر دو صنعت اسباب‌بازی و صنایع‌دستی، وسایل و کارهای چوبی جایگاه بزرگی دارند و نقش مهمی را ایفا می‌کنند. لذا چه جهت نقش این صنایع در اشتغال و افزایش تولید ملی و چه نقش آن‌ها در حفظ فرهنگ بومی و غنی ایرانی اسلامی و تبلیغ و گسترش آن‌ها و مقابله با ورود فرهنگ مهاجم غربی و اثرات سوء آن بر جامعه، به‌خصوص کودکان این سرزمین نیاز است که جایگاه این دو صنعت در تولید ملی تعریف گردد و در افق 1404 به آن‌ها توجه و اهمیت داده شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شماره 35، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۴۸۹
کد خبر : ۱,۶۳۶
ولی علی نیا
۱۴۰۱/۰۱/۲۴
5
0
0

عالی بود و کابردی


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید