عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

روز جهانی کاغذتایی

  فایلهای مرتبط
روز جهانی کاغذتایی
روز جهانی کاغذتایی هر ساله، در ۱۱ نوامبر مصادف با ۲۰ آبان، جشن گرفته می‌شود. این روز برای پاسداشت این هنر باستانی ژاپنی نام‌گذاری شده است. هنری که اشکال پیچیده و عجیب را از میان یک کاغذ مربعی‌شکل و تنها با تازدن خلق می‌کند. منشأ این نام‌گذاری و بنیان‌گذار آن هنوز ناشناخته است

درنای کاغذی؛ نماد کاغذتایی

 درنای کاغذی که نماد بین‌المللی صلح است، نماد کاغذتایی نیز هست.

 کاغذتایی بر اساس گسترش صلح و دوستی بین تمام ملت‌ها رواج پیدا کرده است. معمولاً کسانی که در این زمینه‌ فعالیت می‌‌کنند انسان‌‌های صلح‌جویی هستند. این هنر به‌شدت این حس را تقویت می‌‌کند. دلیل اینکه درنای کاغذی نماد کاغذتایی قرار گرفته، واقعه‌ای است که بر طبق یک افسانه‌ی ژاپنی در این کشور رخ داده است. در افسانه‌های ژاپن، هر کس هزار درنای کاغذی بسازد، یک آرزویش برآورده می‌شود. ازاین‌رو، در این کشور رسم است برای بیماران هزار درنا بسازند.

 ساداکو ساساکی دختری ژاپنی متولد هفتم ژانویه 1943 در هیروشیما بود. او در دوسالگی در معرض تشعشعات بمب اتمیِ موسوم به «پسرک» قرار گرفت که توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به روی هیروشیما انداخته شده بود. از آن زمان دخترک مبتلا به سرطان خون شده بود و هر سال آثار این بیماری بیش از سال قبل در او پیدا می‌شد.

 یک روز، یکی از دوستان نزدیک او به نام «چی‌زوکو هاماموتو» برای او افسانه‌ی هزار درنای کاغذی را تعریف کرد؛ افسانه‌ای ژاپنی که بر اساس آن، اگر شخص بیماری هزار درنای کاغذی بسازد، خداوند آرزویش را برآورده می‌کند و بیماری‌اش را شفا می‌دهد. ساداکو در حالی در 12 سالگی چشم از جهان فرو بست که فقط توانسته بود 644 درنا بسازد؛ اما این پایان رؤیای او نبود. هم‌کلاسی‌هایش 356 درنای کاغذی دیگر ساختند تا تعداد درناها به هزار رسید. سپس همه‌ی درناها را به‌همراه ساداکو به خاک سپردند. امروزه با توجه به علاقه‌ی ساداکو به ایجاد صلح، درناهای کاغذی او به‌عنوان «نماد بین‌المللی صلح» در دنیا شناخته می‌شوند.



کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

 

 

۲۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، در کلاس، روز جهانی کاغذتایی،اورگامی،درنای کاغذی،آزاده فرزادپور
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید