عکس رهبر جدید

نمایش تلاش و تلاش و تلاش

  فایلهای مرتبط
نمایش تلاش و تلاش و تلاش

نمایش یا تئاتر درسی یکی از روش‌های آموزشی بسیار مؤثر در کلاس‌های درس است. در این روش، موضوع و مفاهیم یک درس به‌صورت نمایش در کلاس اجرا می‌شود. این شیوه به دانش‌آموزان کمک می‌کند درس را بهتر درک کنند و بهتر یاد بگیرند. با این روش، مفاهیم از صورت انتزاعی و مفهومی صِرف خارج می‌شوند و به شکل عینی و مجسم در می‌آیند.

با توجه به سنت‌های نمایشی ایرانی، نمایش درسی در ایران می‌تواند به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. این روش در آموزش مفاهیم، اعم از عملی، اخلاقی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بسیار مؤثر است و به دانش‌آموزان کمک می‌کند از آنچه در کلاس درس عادی و معمولی یاد می‌گیرند، بهره ببرند.

علاوه‌ بر این، نمایش درسی به دانش‌آموزان کمک می‌کند مهارت‌هایی مانند ارتباط اجتماعی، همکاری، تفکر انتقادی و خلاقیت را در خود تقویت کنند. علاوه ‌بر اینکه اعتمادبه‌نفس و اعتماد به دیگران را نیز در آن‌ها بالا می‌برد.

علاوه بر موارد گفته شده، نمایش درسی می‌تواند یادگیری را لذت‌بخش کند و از روش‌های سنتی و خسته‌کننده آموزشی که غالباً برای بعضی از دانش‌آموزان کسل‌کننده هستند، فراتر برود.

با توجه به اهمیت نمایش درسی در کلاس درس، به دبیران و همکاران محترم توصیه می‌شود از این روش آموزشی در برنامه‌های درسی، به‌ویژه در علوم هنر، فارسی، ریاضی و زبان خارجه بیشتر استفاده کنند. سپس دانش‌آموزان را ترغیب کنند به‌صورت انفرادی یا جمعی در این فعالیت‌ها شرکت کنند.

داستان شکل‌گیری دوباره و جدی نمایش درسی در ایران به فعالیت چند معلم از شهرستان میناب برمی‌گردد. آن‌ها با درایت و امید به آینده، در سال‌های گذشته این کار را شروع و جشنواره‌ای مناسب در شهر و استان خویش برگزار کردند. سرانجام، پس از حدود دو دهه فعالیت بومی، توانستند نظر سیاست‌گذاران کشوری را به این موضوع خلاق جلب کنند. اکنون این جشنواره به‌صورت ملی یا کشوری بین معلم‌ها و دانش‌آموزان سراسر کشور پیگیری و اجرا می‌شود. این جشنواره نماد تلاش معلمان زحمت‌کشی است که کمبودها و ناملایمت‌ها را دست‌کم گرفتند و برنامه‌شان را در مقیاس کشوری به نتیجه رساندند. بنابراین، بیجا نیست اگر مجید ره‌پرور، همکار خوب هرمزگانی‌مان را «پدر تئاتر درسی ایران» بنامیم و صمیمانه از همگی همکاران فرهنگی دعوت کنیم در برنامه سالیانه نمایش درسی شرکت کنند.

 
 

پی‌نوشت

کلمه «نمایش» معادل فارسی و مناسب «تئاتر» است. در این شماره کوشیدیم، به‌جای عبارت «تئاتر درسی» بگوییم: «نمایش درسی»، ولی چون عبارت «تئاتر درسی» عنوان خاص یک جشنواره ملی است. بنابراین در این شماره از ویراستار محترم فصلنامه اجازه گرفتیم به تناسب، از هر دو عبارت «تئاتر و نمایش» استفاده کنیم.

 

 

 

۱۱۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش هنر، یادداشت سردبیر، نمایش تلاش، مجید کاظمی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید