عکس رهبر جدید

ماجرای نامه کارتر

ماجرای نامه کارتر
رئیس جمهور اسبق آمریکا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی

رهبر انقلاب، در دیدار با مردم قم فرمودند: «یک سندی اخیرا منتشر شده که برای من فرستادند، آوردند، همین چند هفته پیش ظاهراً‌ از یک مرکز معتبر آمریکایی که اسناد مهمی را بعد از مثلاً‌ گذشت سی چهل سال منتشر می‌کند. این سندی را منتشر کرده که می‌گوید که کارتر در دسامبر 1979، دسامبر 79، یعنی حدود ۱۰ ماه بعد از پیروزی انقلاب ما، یک دستوری می‌دهد به سازمان سیا. دستور این است که جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنید.»

سندی که آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کرده‌اند، مجموعه اسناد مربوط به سال‌های 1979 و 1980 و شامل 359 سند است.

سند 110 این مجموعه مربوط به جلسه آذرماه 1358 کارتر با «کمیته گروه هماهنگی ویژه اطلاعات» است که مهم‌ترین اعضایش ترنز، رئیس سازمان سیا، برژینسکی، مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی، هارولد براون، وزیر دفاع و سایروس ونس، وزیر امور خارجه بودند. در این جلسه درباره چگونگی مواجهه آمریکا با انقلاب و ارتباط با افراد ضدانقلاب مورد حمایت دولت آمریکا صحبت می‌شود. چند روز بعد، وقتی گزارش رسمی این جلسه به کارتر ارائه می‌شود، او با یک یادداشت آن را جمع‌بندی می‌کند و دستوری عملیاتی می‌دهد که متن آن به شرح زیر است:

واشنگتن، 27 دسامبر 1979

من (جیمی کارتر) عملیات زیر در یک کشور خارجی را برای امنیت ملی ایالات متحده مهم درمی‌یابم و به رئیس اطلاعات مرکزی (استنسفیلد ترنر) یا نماینده وی دستور می‌دهم، مطابق ماده 662 (قانون کمک خارجی مصوب سال 1961) این یافته را به گروه‌های (کمیته‌های) مربوطه در کنگره گزارش دهد و در صورت لزوم، جلسه‌های توجیهی ارائه دهد.

محدوده: ایران

شرح: انجام عملیات تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی برای پشتیبانی از تأسیس یک رژیم مسئول و دموکراتیک در ایران، و برقراری تماس با رهبران گروه مخالف (اپوزیسیون) ایرانی و دولت‌های ذی‌نفع با هدف حمایت از تعاملاتی که بتوانند به ایجاد جبهه گسترده غرب‌گرا و قادر به تشکیل یک دولت جایگزین، منجر شوند.  


۱۶۸
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، ماجرای نامه کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید