عکس رهبر جدید

آسودگی خیال

آسودگی خیال
حتماً با کلمه بیمه آشنا هستید. بیمه موضوع مهمی است که همه آحاد جامعه را شامل می‌شود. بیمه‌ها انواع متنوعی دارند و شما حداقل نام یکی دو مورد از آن را شنیده‌اید. بیمه موجب می‌شود ما هنگام روبه‌روشدن با سختی‌ها و مشکلات خیالی آسوده داشته باشیم.

بیمه چیست؟

بیمه قرارداد یا پیمانی است که بر اساس آن، یک طرف قرارداد (بیمه‌گر) تعهد می‌کند که در ازای پرداخت وجه از طرف دیگر (بیمه‌گذار)، در صورت وقوع یا بروز حادثه‌ای ناخواسته، خسارت یا زیان واردشده به بیمه‌گذار را جبران کند. پولی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر به صورت ماهانه یا سالانه می‌پردازد، «حق بیمه» و آنچه را که بیمه می‌شود، «موضوع بیمه» می‌نامند. بیمه‌گر همان شرکت بیمه‌ای است که در مقابل دریافت حق بیمه تعهد می‌کند، خسارت‌های احتمالی را که برای شخص ایجاد می‌شود، جبران کند.

 

انواع بیمه

بیمه انواع بسیار دارد که به چهاردسته کلی تقسیم می‌شوند:

1. بیمه اشخاص شامل بیمه‌های عمر، حادثه، درمان، مسافرت و ...؛

2. بیمه اموال، شامل اتومبیل، آتش‌سوزی، خطرات ناشی از صاعقه و رعدوبرق، انفجار، مهندسی، حمل‌و‌نقل، و ...؛

3. بیمه مسئولیت، شامل مسئولیت کارفرما در مقابل کارگر، بیمه حرفه‌ای پزشکان، بیمه مسئولیت در برابر همسایگانی که به مو جب آتش‌سوزی یا انفجار خسارت می‌بینند و ...؛

4. بیمه خاص، مثل اینکه ‌شخصی اسب خود را در برابر حادثه بیمه می‌کند، یا بیمه پول موجود در صندوق، و ...

 

بیمه شخص ثالث چیست؟

یکی از پر مخاطب‌ترین بیمه‌ها بیمه شخص ثالث است. اجباری‌بودن این نوع بیمه بر اساس قانون، دلیل اصلی آشنایی مردم، به‌ویژه صاحبان  وسایل نقلیه با این نوع بیمه است. اگر وسیله نقلیه‌ای تحت پوشش این بیمه نباشد، عواقب جبران‌ناپذیری برای او خواهد داشت. علت نام‌گذاری این بیمه به نام بیمه شخص ثالث این است که شخص اول، همان مالک وسیله نقلیه یا بیمه‌گذار است. شخص ثانی (دوم)، شرکت بیمه یا بیمه‌گر است. و شخص ثالث، فرد زیان‌دیده غیر از راننده مقصر در حادثه است. هزینه درمان و فوت و خسارت واردشده به اموال تمامی افراد زیان‌دیده تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

طبق قانون، داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتور و سواری، مسافرتی، بارکش، موتورسیکلت و ... الزامی است. در رانندگی با هر وسیله نقلیه، احتمال تصادف و در پی آن ایجاد خسارات مالی و جانی وجود دارد. بیمه شخص ثالث بر اساس قانون مصوب، جبران مسئولیت مدنی همه خسارت‌های مالی و جانی (دیه) ایجاد‌شده از سوی راننده مقصر برای شخص ثالث و دیه سرنشین خودرو و حتی راننده مقصر را جبران می‌کند. اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید، یا آن را تمدید نکرده باشید، در حادثه ای که مقصر شناخته شوید، تمام خسارت‌ها را باید خودتان بپردازید.

 

پرداخت حق بیمه برای بیمه شخص ثالث

اندازه اصلی محاسبه بیمه شخص ثالث و میزان پوشش‌های جانی و مالی که برای بیمه‌نامه منظور می‌شود، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. میزان دیه هر ساله در پایان سال و ابتدای سال جدید بر‌اساس تصمیم قوه قضاییه تعیین و اعلام می‌شود. در بیمه‌نامه شخص ثالث، نوع وسیله نقلیه بر پایه قدرت و تعداد سیلندر خودرو تقسیم‌بندی می‌شود. با بالارفتن تعداد سیلندر، حق بیمه هم بیشتر می‌شود. بهترین زمان برای تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث چند روز قبل از پایان تاریخ اعتبار بیمه‌نامه است. اگر وسیله نقلیه‌ای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث باشد،  پلیس  راهنمایی و رانندگی، ضمن صدور برگه جریمه، وظیفه دارد آن را توقیف و به نزدیک‌ترین پارکینگ منتقل کند.

 

بیمه شخص ثالث

یکی بود یکی نبود، در دامنه‌های کوه شلمرود، لاک‌پشتی زندگی می‌کرد که یا سر در لاک خود داشت یا آن‌قدر آهسته راه می‌رفت که همیشه دیر به مقصد می‌رسید. مثلاً اگر راه می‌افتاد که برای معالجه  قولنجش به دام‌پزشکی برود، وقتی می‌رسید به درِ بسته می‌خورد و به قول خودش بدجور از قافله عقب مانده بود.

گذشت و گذشت تا یک روز که نشست و برای خودش یک وسیله رفت و آمد ساخت؛ وسیله ای که با انرژی خورشیدی کار می‌کرد. اما با آن وسیله هم خیلی آرام حرکت می‌کرد، زیرا نگران بود که سپرش به خرگوش‌ها و جوجه‌تیغی‌ها بخورد و اسباب دردسر بشود.

گذشت و گذشت تا  سر از صندوق بیمه در‌آورد و خودرویش را بیمه کرد. از آن روز به بعد خیالش بیش از حد راحت شد و رانندگی با سرعت غیرمجاز را پیش گرفت. از لابه‌لای خرگوش‌ها لایی می‌کشید و کمتر به فکر جوجه‌تیغی‌ها بود. زیرا با خودش می‌گفت: «اگه اتفاقی بیفته، بیمه خسارتش رو می‌ده.»

گذشت و گذشت تا یک غروب که با سرعت برق و باد به خانه برمی‌گشت، خودرویش  به درختی خورد و کج و کوله شد، اما به‌خاطر لاک محکمش به خودش آسیب چندانی نرسید. او اصلاً ناراحت نشد. به جغدی که داشت او را با تأثر و تألم نگاه می‌کرد گفت: «وقتی بیمه کل خسارت وسیله‌ام رو می‌ده، چرا ناراحت باشم؟!»

فردا وقتی به صندوق بیمه رفت، به او گفتند وسیله‌اش بیمه شخص ثالت است و بیمه  بدنه نیست که وجهی بابت خسارت به آن تعلق بگیرد.

لاک پشت با لب و لوچه آویزان برگشت و سر در لاک ندامت فرو برد. دو روز بعد نامه‌ای از اداره منابع طبیعی به دستش رسید و بابت درختی که شکسته بود،

از او درخواست غرامت شده بود.

 

 


۱۷۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، گوناگون، آسودگی خیال، مجید عمیق
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید