عکس رهبر جدید

یک دنیا صفر و یک

  فایلهای مرتبط
یک دنیا صفر و یک
آشنایی با رشته صفر و یک

با زهرا بوداغی در نمایشگاه یک هنرستان آشنا شدیم، آن هم زمانی که داشت با چند نفر از دانش‌آموزان پایه نهم درباره رشته‌اش صحبت می‌کرد. زهرا سال سوم هنرستان است و در شاخه فنی و حرفه‌ای رشته شبکه و نرم‌افزار درس می‌خواند. او درباره نمایشگاه کمی برایمان توضیح داد و گفت: «این نمایشگاه برای آشنایی دانش‌آموزان پایه نهم با رشته‌های هنرستانی راه‌اندازی شده است. دانش آموزان با هماهنگی مدرسه به اینجا می‌آیند و با رشته‌های هنرستانی آشنا می‌شوند. اگر هم سؤالی داشتند، اولیای مدرسه راهنمایی‌شان می‌کنند.»

 

قبل از انتخاب رشته، به این نمایشگاه آمده بودی؟

بله. اتفاقاً ما هم زمان انتخاب رشته از طرف مدرسه به این نمایشگاه آمدیم.

 

دیدن کارهای بچه‌ها کمکی به انتخاب رشته‌ات کرد؟

خب بله. همین که با محیط هنرستان و رشته‌های آن آشنا شدم،  کمک خوبی برایم بود. وقتی از رشته‌ای که قرار است انتخاب کنید، هیچ تصویر ذهنی نداشته باشید، انتخاب برای‌تان کار سختی می‌شود. ولی اگر بتوانید از رشته و آینده  درسی و کاریتان تصویر ذهنی داشته باشید، تصمیم‌گیری راحت‌تر می‌شود.

زهرا درباره چگونگی انتخاب رشته خودش گفت: «من ابتدا دوست داشتم رشته معماری را انتخاب کنم، ولی با کمی تحقیق و پرس و جو و با توجه به روحیه خودم، ترجیح دادم در این رشته درس بخوانم.»

 

چطور تحقیق کردی؟

بعد از اینکه موضوع را با پدر و مادرم مطرح کردم،  اول سراغ یکی از بچه‌های رشته شبکه و نرم‌افزار رفتم و درباره درس‌های این رشته پرسیدم. بعد به کمک پدرو مادرم درباره بازار کار و دانشگاه تحقیق و کلی پرس‌وجو کردم تا به این نتیجه رسیدم که همین رشته را انتخاب کنم.

زهرا درباره سختی رشته‌اش گفت: «سال اول کمی برایم سخت بود، آن هم به‌خاطر تغییر دوره، ولی سختی اصلی در سال سوم است. امسال درس‌ها  به نسبت سخت‌تر شده‌اند. کدنویسی و برنامه‌نویسی را باید یاد بگیریم و این نیم‌سال پروژه سنگینی هم باید تحویل بدهیم.»

زهرا ادامه می‌دهد: «ما از همان ابتدا، هر نیم‌سال یک کار عملی داشته‌ایم. یک نیم‌سال وبگاه (وبسایت) ساختیم و یک نیم‌سال طرز تهیه پوستر و کارت ملاقات را یاد گرفتیم. یک نیم‌سال هم برای درس برنامه‌نویسی بازی ساختیم. اگر دوست دارید در این رشته پیشرفت کنید و وقتتان را الکی هدر ندهید، باید زمان زیادی برای یادگیری بگذارید. شما نیامده‌اید رشته شبکه و نرم‌افزار که با رایانه بازی و وبگردی کنید.»

 

حالا که به فضای مجازی اشاره کردی، برای ما بگو چطور می‌توان دانش‌آموز این رشته بود و درگیر فضای مجازی نشد؟

وقتی دانش‌آموز این رشته باشید، تمام کارهایتان  با رایانه پیش می‌رود، ولی باید حواستان را جمع کنید از این فضا به نفع خودتان بهره بگیرید؛ آن هم برای یادگیری و آشنایی با فناوری روز دنیا.

 

می‌گویند کسانی که در رشته‌ شبکه و نرم‌افزار درس می‌خوانند، تفکرشان هم رایانه‌ای می‌شود؟

می‌خندد و می‌گوید: «من هم گاهی حال خودم را با اصطلاحات رایانه‌ای بیان می‌کنم. انگار این‌طوری هم‌کلاسی‌هایم هم بهتر حالم را  درک می‌کنند.»

 

پس با این حساب، زهرا در دنیای صفر و یک خودش را چگونه به تصویر می کشد؟

زهرا در دنیای رایانه برنامه خیلی گرافیکی ندارد. رابط کاربری خوبی هم ندارد. بیشتر با منطق سروکار دارد  و با یک برنامه کاربردی سنگین کار می‌کند.

 

درس‌های تخصصی این رشته:

- سامانه عامل (سیستم عامل)

- مبانی رایانه‌

- بسته‌های نرم‌افزاری

- برنامه‌سازی

- سخت‌افزار

- شبکه‌های رایانه‌ای

- نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای

- بانک اطلاعات

(این درس‌ها در شاخه کار و دانش متفاوت‌اند.)

 

وسایل و ابزار مورد نیاز:

اصلی‌ترین وسیله این رشته رایانه است.

 

ادامه تحصیل

ادامه تحصیل در دوره کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی - حرفه‌ای، دولتی و آزاد و آموزشکده‌های علمی - کاربردی.

 

چه‌کاره می‌شویم؟

دانش‌آموختگان رشته شبکه و نرم افزار می‌توانند پس از اخذ دیپلم یا گذراندن دوره کاردانی، به عنوان کارورز(تکنسین) فنی، یا پس از دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان مهندس طراح بانک‌های اطلاعاتی، شبکه‌هـای رایانـه‌ای، و وبگاه‌های اینترنتی و همچنین برنامه‌نویس یا مدیر پروژه، در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند.

 

توانمندی‌های لازم:

- علاقه به یادگیری و مطالعه؛

- کنجکاوی و جست‌وجوگری؛

- داشتن ذهنی خلاق و نوآور؛

- داشتن پشتکار.

 

ورود به این رشته

برای ورود به این رشته می‌توانید هم از طریق هنرستان‌های کاردانش اقدام کنید و هم هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای. البته باید شرایط لازم را داشته باشید. دانش‌آموزانی که رشته شبکه و نرم‌افزار فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند، می‌توانند در همه زمینه‌های رایانه دانش کسب کنند. هنرآموزان کاردانش به شکل تخصصی‌تر و جزئی‌تر وارد این رشته می‌شوند؛ مثلاً طراحی وب، برنامه‌نویسی رایانه و و تعمیر عمومی رایانه.

 

رایانه و ریاضی

رشته شبکه و نرم‌افزار بر پایه علم ریاضیات بنا شده است. هنرجویان این رشته، پس از ورود به دانشگاه، باید درس‌های ریاضی آمار، احتمالات، معادلات دیفرانسیل و ریاضیات گسسته را بگذرانند. دانش‌آموزان هنرستانی باید علاوه بر درس‌های اختصاصی، در درس ریاضی هم دو چندان تلاش کنند تا در ادامه تحصیل به مشکل برنخورند.

 


۵۵۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان، یک دنیا صفر و یک، رشته شبکه و نرم افزار ،هنرستان فنی و حرفه‌ ای، مهرسا لطانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید