عکس رهبر جدید

مزرعه رشد نونهالان در نروژ

  فایلهای مرتبط
رشد فیزیکی و هیجانی کودکان بدون انجام فعالیت‌های فیزیکی ممکن نیست. انجام فعالیت‌های فیزیکی در طبیعت تأثیر قابل توجهی در رشد کودک دارد. آنترا اسلوکا روان‌درمانگر، معتقد است، فعالیت در هوای تازه به رشد مغز و یادگیری کمک می‌کند. همچنین، کسب موضوعات آموزشی جدید برای کودک ساده است. از طرف دیگر، این شرایط سبب تقویت سلامت و نشاط کودکان می‌شود. کودکانی که هر روز حداقل دو ساعت خود را در هوای تازه سپری می‌کنند، نسبت به کودکانی که در خانه هستند و جایی نمی‌روند، خوش‌حال‌ترند. در واقع، دوستداران طبیعت سالم‌تر خواهند بود و نسبت به شخصیت و توانمندی‌های خود شناخت بیشتری خواهند داشت. انجام فعالیت‌های فیزیکی خارج از خانه و در محیط طبیعی به کسب یادگیری کودک و شناخت او از محیط زیست کمک می‌کند. زندگی کودکان پر از حرکت، جنبش و کنجکاوی حسی است. آن‌ها از طریق تعامل با محیط و انجام فعالیت‌هایی نظیر کوهنوردی، حفظ تعادل، جست‌وجوی اشیا، پریدن، شناکردن و دویدن پرورش می‌یابند و چیزهای زیادی یاد می‌گیرند و تجربه‌هایی کسب می‌کنند.

مقدمه

کودکان پیش‌دبستانی بیشترین زمان روز خود را در پیش‌دبستان سپری می‌کنند. چگونگی استفاده مفید از این زمان و کمک به رشد کودکان از جمله مهم‌ترین مسائل مرتبط با پیش‌دبستانی است. از پیشگامان پیش‌دبستانی طبیعت در نروژ، یک مربی اسکی به نام تام مارستاد بود که می‌خواست کودکان طبیعت را از نزدیک ببینند. او ایده ژان‌ژاک روسو، یعنی برگشت به طبیعت را مطرح کرد.

در پیش‌دبستانی‌های طبیعت، دانش‌آموزان از طریق ارتباط بین دانش و طبیعت، برای شکوفایی جسمی و روحی آماده می‌شوند. کودکان در این مدرسه بازی، هیجان، خودکفایی، اعتمادبه‌نفس و زندگی را یاد می‌گیرند. پیش‌دبستانی‌های طبیعت شکل گرفتند تا قوانین رایج را که در نهایت به رشد نسلی کم‌تجربه منجر می‌شود، بشکنند. کودکان آزادند تا به کسب تجربه و پیداکردن پاسخ سؤال‌های خودشان بپردازند. کودکان خردسال به‌طور طبیعی به مطالعه گیاهان و حیوانات علاقه دارند و مدرسه می‌تواند از این مزیت برای ایجاد مشارکت بیشتر در کودکان استفاده کند. در واقع، به این ترتیب بچه‌ها بیشتر در خاطرشان می‌ماند که چه چیزی را مطالعه می‌کنند. در مورد فناوری‌هایی مانند انرژی باد و خورشیدی نیز اطلاعاتی کسب می‌کنند.

بنابراین، یادگیری نه خواندن یک کتاب، یا گوش‌دادن به معلم، بلکه تجربه مستقیم بر اساس فعالیت است. مهم‌ترین اهدافی که پیش‌دبستانی‌های طبیعت دنبال می‌کنند، القای تجربه واقعی به کودکان است. مدرسه‌های طبیعت بر این اساس پایه‌گذاری شده‌اند که به کودکان اجازه بدهند به‌صـورت مستقیـم اما در محیـطی ایمن، تجـربه‌ کسب کنند. مدرسه‌های پیش‌دبستانی طبیعت در مکان‌هایی مثل بوستان، جنگل، زمین کشاورزی یا دامداری برگزار می‌شوند تا کودکان با شرایط مختلف سازگار شوند و تجربیات لازم را به دست آورند. چنین مدرسه‌هایی فضایی مهیج و پرنشاط را درمکانی آرام و ایمن برای کودکان فراهم می‌کنند.

 

ویژگی‌های پیش‌دبستانی طبیعت در نروژ:

- بیشتر خصوصی هستند؛

- ساختمان‌های کوچک دارند؛

- دانش‌آموزان آن‌ها زمان زیادی را در بیرون از مدرسه و در طبیعت سپری می‌کنند؛

- در آن‌ها بر پرورش مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های اجتماعی و دانش درباره طبیعت تمرکز می‌شود.

 

در پیش‌دبستانی طبیعت چه فعالیت‌هایی انجام می‌شوند:

- سفرهای کوتاه‌مدت و پیاده‌روی خارج از ساختمان پیش‌دبستانی؛

- تماشا و بازدید مناطق موردنظر خارج از پیش‌دبستانی؛

- ارتباط‌گیری مستقیم دانش‌آموزان با حیوانات؛

- یادگیری از طریق تجربه مستقیم: می‌سازند، لمس می‌کنند و بازی می‌کنند تا مهارت‌هایشان پرورش یابد.

 

ویژگی مناطق برگزاری مدرسه طبیعت:

- چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز؛

- دسترسی به فضاهای مخفی کوچک؛

- وجود حدی از خطر در فعالیت‌ها.

 

شرایط و ضمانت‌های اجرایی در این مناطق:

- نزدیک‌ماندن به ساختمان‌ها؛

- پیاده‌روی با یکدیگر و همراه بزرگ‌سالان؛

- ماندن در دید مربیان.

 

مزایای تحصیل در این نوع پیش‌دبستانی برای کودکان:

- داشتن زندگی آزادانه‌تر؛

- ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با طبیعت؛

- رشد مهارت‌های حرکتی؛

- رشد مهارت‌های اجتماعی.

 

پیش‌دبستانی طبیعت این مهارت‌‌ها را در کودکان تقویت می‌کند:

- اعتماد

- آزادی

- خودمدیریتی

- اعتمادبه‌نفس

- احساس ایمنی

 

منبع

1. Liepina, I. Smuka, Ingrida. (2017). Outdoor activities in pre-school education, Latvian-norwegian experience (comparative aspect in latvia and Norway). LASE jouranal of sprot science. Vol8, 92-107

 


۲۵۷
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، تجربه های جهانی، مزرعه رشد نونهالان در نروژ، مجید حسینی، بتول خزائی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید