عکس رهبر جدید

حادثه خبر نمی‌کند!

  فایلهای مرتبط
حادثه خبر نمی‌کند!

به بچه‌ها گفتم: «همه‌ آماده باشید! می‌خواهیم فعالیت ویژه‌ای انجام دهیم.» همه‌ی چشم‌ها شبیه علامت سؤال شده بود. نگذاشتم کنجکاوی‌شان ادامه پیدا کند. سریع ادامه دادم: «ما همه شهروندان این کلاس هستیم و هم‌نیمکتی‌های ما اعضای یک خانواده در نظر گرفته می‌شوند. به هر خانواده یک عدد، به‌عنوان درآمد، داده می‌شود و اعضا باید با این مبلغ درآمد تا آخر ماه مخارج را مدیریت کنند. برگه‌هایی هم که دارید مخارج ماهانه‌ی خانواده‌ی شما هستند و باید تا آخر ماه پرداخت شوند. به نظر شما از کجا باید شروع کنیم؟»

- آقا، بهتر است اول یک عالمه بستنی بخریم.

- بچه‌ها، سعی کنید واقعاً با مشورت یکدیگر موارد مصرفی مورد نظر خانواده را بنویسید. نخست باید ببینید مخارج ماهانه‌ی یک خانواده چیست؟ بیایید با هم حساب کنیم ما چه خرج‌هایی در طول ماه داریم؟

یکی‌یکی جواب دادند:

- خوراکی‌ها.

-‌ پول قبض آب و برق و ... .

-‌ کرایه‌ی مسکن.

- دفتر و مداد و ... .

- خدای‌نکرده دکتر و دارو.

- خرید لباس.

بچه‌ها که سکوت کردند، رو به آن‌ها کردم و گفتم: «باز هم هست؟ حالا فرض کنیم یک ماه گذشته است. ماه گذشته چند خانواده توانستند با درآمدشان همه‌ی هزینه‌ها را پرداخت کنند؟»

- آقا، برای ما نوشته بودید که بخشی از درآمد را گذاشتیم بانک، این یعنی چی؟!

- تا حالا اسمی از حساب بانکی شنیده‌اید؟ به نظر شما آیا حساب بانکی هم جزو خرج‌ها حساب می‌شود؟

- بله آقا، پدر ما هر ماه درباره‌ی پرداخت هزینه‌ای به بانک صحبت می‌کند که به آن قسط می‌گوید.

- آفرین! پس خرج‌هایی وجود دارند که هزینه نیستند؛ مثلاً برخی افراد به بانک قسط پرداخت می‌کنند، یعنی قبلاً مبلغی به‌عنوان قرض یا وام از بانک گرفته‌اند و الان باید کم‌کم آن مبلغ را برگردانند. به نظر شما مخارج دیگری هم هست؟

- بله، خانواده‌ی ما مبلغی را هر ماه به‌عنوان پس‌انداز کنار می‌گذارند.

- آفرین! چه نکته‌ی خوبی! پس‌انداز جزو مخارج نیست؛ ولی جزو موارد مصرف درآمد است. خوب است که همه‌ی درآمد خودمان را خرج نکنیم و بخشی را برای آینده ذخیره کنیم. به این کار پس‌اندازکردن می‌گویند. پس‌انداز برای هزینه‌هایی خوب است که بیش از درآمد یک ماه ما هستند. ما می‌توانیم با پس‌انداز بخشی از درآمد، کم‌کم آن هزینه را پرداخت کنیم.

- به نظر شما، باز هم موردی برای مخارج ماه هست؟

- آقا، برای ما نوشته بودید که ماشینمان تصادف می‌کند و کلی باید هزینه بپردازیم؛ ولی ما این‌قدر درآمد نداشتیم که! باید چه کار کنیم؟

- آفرین! کسی می‌داند بیمه چیست؟ آیا تا به حال اسم بیمه‌ی شخص ثالث را شنیده‌اید؟

- وقت‌هایی هست که حادثه‌ای پیش می‌آید که از قبل آن را پیش‌بینی نکرده بودیم. این‌گونه موارد ضرورت بیمه را مشخص می‌کند. بیمه قراردادی است که با پرداخت مبلغ کمی در هر ماه، می‌توانیم در صورت بروز حادثه از کمک‌های آن استفاده کنیم؛ یعنی ما هر ماه مبلغی را به‌عنوان پس‌انداز در نظر می‌گیریم و به حساب شرکت بیمه واریز می‌کنیم. در عوض، شرکت بیمه هم متعهد می‌شود در صورت بروز حادثه، کمک‌هزینه‌ای به ما پرداخت کند.

حالا اگر حادثه مثل تصادف ماشین یا موتور باشد و در این تصادف به یک فرد دیگر ضرری بخورد، قراردادی به نام «بیمه‌ی شخص ثالث» وجود دارد تا از طریق آن خسارت فرد متضرر نیز پرداخت شود.. چون شما شخص اول هستید، شرکت بیمه‌ شخص دوم و فرد آسیب‌دیده شخص سوم است.

- آقا، مثل این است که گاهی ما خوراکی اضافه می‌آوریم و به دوستانمان می‌دهیم. حالا اگر بعضی وقت‌ها ما هم خوراکی نیاوردیم، دوستانمان به ما خوراکی می‌دهند تا گرسنه نمانیم.

- آفرین! دقیقاً! آن مواقع ما داریم برای آینده پس‌انداز می‌کنیم. دقیقاً مثل بیمه؛ ولی به نظر شما فرق بین پس‌انداز در بانک و بیمه چیست؟

- سخت شد!

- شما می‌توانید یا بخشی از درآمد خانواده را پس‌انداز کنید یا بخشی را به بیمه بپردازید یا از هر دو استفاده کنید. تفاوت در این است که پس‌انداز دقیقاً پول خود شما را پس می‌دهد؛ ولی بیمه متعهد می‌شود تا مبلغی مشخص را به شما پرداخت کند.

- آقا میشه در مورد بیمه‌ی شخص ثالث بیشتر توضیح بدهید؟

- حتماً

- بیمه‌ی شخص ثالث، یکی از بیمه‌هایی است که توسط شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، به افرادی که دارای خودرو هستند تعلق می‌گیرد. تمامی اشخاصی که در یک حادثه، تصادف می‌کنند و زیان مالی و جانی می‌بینند، تحت پوشش بیمه‌ی شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات به اموال را جبران می‌کند. در این‌گونه اتفاقات، راننده‌ی مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه‌ی حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه‌ی شخص ثالث به شمار می‌آید، استفاده کند.

- اما نداشتن بیمه‌ی شخص ثالث پیامدهایی دارد.

عدم صدور کارت سوخت، ممنوعیت نقل و انتقال خودرو و جلوگیری از فعالیت در مؤسسات حمل و نقل بار و مسافر نیز، بخشی از این پیامدهاست. پس همیشه به یاد داشته باشیم که، بیمه هزینه نیست؛ بیمه سرمایه‌گذاری است.


۱۳۰
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، بیمه، حادثه خبر نمی کند، مهدی رضایی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید