عکس رهبر جدید

میراثی سودمند و باارزش

  فایلهای مرتبط
میراثی سودمند و باارزش

دوباره آبان با سوغاتش از راه رسید. سال‌هاست که سوغات این ماه کتاب و کتاب‌خوانی است و تازگیِ این سوغات تمام‌‌شدنی نیست.

در نخستین روزهای ماه، به‌رسم عادت چندساله مشغول یادداشت برنامه‌های آموزشی و پرورشی ماه آبان بودم که خانم کریمی عزیز، معاون خلاق پرورشی مدرسه، با ذوق سرشار وارد دفتر آموزشگاه شد و پیشنهاد برگزاری جشنواره‌ی کتاب را در سطح منطقه‌، ویژه‌ی دانش‌آموزان ابتدایی، ارائه داد.

امروزه به اعتقاد همه‌ی صاحب‌نظران و متخصصان آموزش، فراگیری علوم و کسب مهارت‌های لازم، در زمینه‌های تخصصی، ضرورت اجتماعی اجتناب‌ناپذیری است که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در پیشرفت کلان دارد. این اهمیت از آنجا نشئت می‌گیرد که انسان‌ها به کمک آموزش توأم با پرورش، خواهند توانست توانایی‌های نامحدود خود را در میدان عمل به منصه‌ی ظهور برسانند. بنابراین خیلی سریع پیشنهاد خانم کریمی را پذیرفتم؛ زیرا از صمیم قلب اطمینان دارم چنین جشنواره‌هایی خالق خلاقیت و شکوفایی دانش‌آموزان خواهند شد. موضوع را طی تماس تلفنی با معاون محترم پرورشی اداره در میان گذاشتم و با استقبال زیاد ایشان مواجه شدم. در جلسه‌ای که با حضور ایشان و ریاست محترم اداره داشتیم، قرار شد جشنواره برای همه‌ی مقاطع برگزار شود. بنابراین جلسه‌ی شورای معلمان را در آموزشگاه تشکیل دادیم.

با توجه به اینکه موضوع کتاب و کتاب‌خوانی به دلایل زیادی از جمله فضای مجازی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، تصمیم گرفتیم کام این جشنواره را با شهد نوآوری و خلاقیت شیرین کنیم تا شاید بتوانیم دانش‌آموزان را کمی بیشتر به کتاب و مطالعه علاقه‌مند سازیم؛ لذا از معلمان عزیز خواستیم تا با توجه به شناختی که از توانایی‌ها و تفاوت‌های فردی گروه سنی کلاس خود دارند، محور‌های مسابقه را متفاوت‌تر از سایر جشنواره‌ها تعیین کنند. عوامل اجرایی مدرسه هم دست ‌به‌ کار شدیم و طبق شناخت ویژگی‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان عزیز مقطع متوسطه، محورهای این جشنواره را طراحی کردیم. در نهایت فایل جشنواره‌ی «شهد شیرین کتاب» با نگاه تمام‌ساحتی و البته به‌طور ویژه ساحت غنی زیبایی‌شناختی و هنری به‌صورت بخشنامه در اختیار تمامی دانش‌آموزان منطقه قرار گرفت.

در این جشنواره کودکان پیش‌دبستانی و ابتدایی، در کنار نوجوانان و جوانان مقطع متوسطه، در سطح عالی در منطقه‌‌ای کم‌برخوردار میان‌جلگه حماسه آفریدند. پس از گذشت دو هفته، انتظار به سر آمد و سیل آثار بی‌نظیر دانش‌آموزان توانمند منطقه به دستمان رسید. رنگین‌کمان استعداد و شوق، در نقاشی‌های شکوفه‌های عزیز پیش‌دبستانی و کلاس اولی‌های عزیزمان به تصویر کشیده شده بود.

در هر ورق از کتاب‌های نوگلان عزیز خلاقیت موج می‌زد. دنیایی از احساس در وب‌آواهای گل‌های دبیرستانی می‌درخشید. خلاقیت و ابتکار با کمترین امکانات در تکه‌فیلم‌های پنج‌دقیقه‌ای این عزیزان به نمایش در آمده بود و دست‌نوشته‌های جمله‌های ناب عزیزان، در وصف کتاب، آیه‌های دانایی بود که از زبان قلم آن‌ها تلاوت شده بود.

بیش از پانصد اثر به دستمان رسید که با تلاش و همت همکاران ارجمندم، نمایشگاهی از دریای استعداد، توانایی و خلاقیت در محل دبیرخانه‌ی جشنواره، آموزشگاه زنده‌یاد مجتبی امینی‌پور، برپا شد. این نمایشگاه مورداستقبال بی‌نظیر مسئولان محترم منطقه‌ی میان‌جلگه، مدیران، معلمان و دانش‌آموزان عزیز قرار گرفت. حضور این بزرگواران که بیانگر بهادادن آن‌ها به گوهر بی‌بدیل کتاب بود، برای دانش‌آموزان انگیزه و علاقه‌مندی و از همه مهم‌تر احساس نیاز به مطالعه به ارمغان آورد و برای من و همکارانم دلگرمی و انگیزه‌ای شد برای تکرار این همایش در آبان‌ماه‌های هر سال. به برگزیدگان از طرف بخشداری میان‌جلگه جایزه‌های نفیس و لوح تقدیر اهدا شد. به تمامی شرکت‌کنندگان جشنواره از طرف ریاست محترم آموزش‌وپرورش و بخشدار گرامی تقدیرنامه‌ای اهدا شد تا عطر کتاب و حماسه‌ای که خلق کرده بودند برای همیشه در لوح خاطرشان به یادگار بماند.

از تمامی مسئولان محترم که همراه ما بودند، به‌ویژه ریاست محترم اداره‌ی آموزش‌وپرورش منطقه‌ی میان‌جلگه و معاونان گرامی ایشان که با حمایت‌ها و دلسوزی‌های بی‌دریغشان همواره یار و یاور ما هستند سپاسگزارم.

 

 


۱۰۳
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، تجربه، میراثی سودمند و باارزش، فاطمه مقدمی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید