عکس رهبر جدید

درس کاوی

  فایلهای مرتبط
درس کاوی
از مشاهده تأملی فیلم کلاس درس می‌توان تحلیل‌هایی درس‌آموز اقتباس کرد. در این یادداشت، قسمتی از فیلم کار گروهی دانش‌آموزان که با استفاده از رمزینه حاضر قابل مشاهده است، در سه بُعد تحلیل شده است. گفتنی است، موارد مربوطه بر اساس هم‌اندیشی برخی دیگر از همکاران اقتباس شده‌اند.

فضای کلاسی

از نکات مثبت در بُعد فضای کلاسی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. تجهیزات کامل فناوری؛

2. وجود دو تخته در کلاس؛

3. هارمونی رنگ پرده و دیوار؛

4. سنگ‌های بلند دیوار که باعث تمیزی کلاس می‌شوند؛

5. یونولیت‌های تزئینی کلاس که می‌توان برگه‌های کار کلاسی را روی آن‌ها نصب کرد و روی دیوار جلب توجه می‌کرد؛

6. وجود مکانی برای قراردادن کاپشن‌های دانش‌آموزان؛

7. صندلی بلند دبیر و تسلط بیشتر بر دانش‌آموزان.

در آخر حس خوبی از فضای کلاس به بیننده منتقل و جریان زندگی کاملاً احساس می‌شد.

از نکات قابل تأمل در فضای کلاسی می‌توان به بزرگ‌بودن میزها و شیب‌داربودن آن‌ها اشاره کرد که مناسب کارگروهی نبود. همچنین، نشستن دانش‌آموزان به‌صورت مثلثی و خطی باعث بی‌نظمی شده بود. دانش‌آموزانی که به‌صورت خطی نشسته بودند، مناسب کارگروهی نبودند؛ البته همان‌طور که مشاهده شد، محدودیت‌های فیزیکی امکان مثلثی نشستن تمامی دانش‌آموزان را نمی‌داد و تعدادی از دانش‌آموزان هم ترجیح دادند همگی در کنار یک میز بنشینند.

 

دبیر

در فیلم مشاهده می‌شود، به هر گروه یک برگه داده می‌شد و فقط یک نفر از اعضای گروه (به نظر می‌رسد سرگروه) آن را می‌نوشت. بقیه اعضا فقط به برگه نگاه می‌کردند. حسی که به ببینده منتقل می‌شد، این بود که سرگروه خود را مالک برگه می‌دانست و این سؤال برای مشاهده‌گر پیش می‌آمد که داستان یک برگه در گروه چه بود؟!

به نظر، یکی از آفت‌های این نوع کارگروهی آن است که تمام کار بر عهده سرگروه است. پیشنهاد می‌شود هرکسی یک برگه داشته باشد و همه فکر کنند و بعد آن را به اشتراک بگذارند.

یکی از نکات قابل تأمل دیگر برای دبیر در این فیلم، بی‌توجهی و نظارت ناکافی دبیر بر گروه‌هاست. همچنین مشاهده می‌شود، دبیر جواب دانش‌آموزان را نمی‌دهد و حتی آن‌ها را راهنمایی نمی‌کند و سرگرم مطالعه کتاب خاصی است.

پیشنهاد می‌شود دبیر با پرسش‌های هدایتگر دانش‌آموزان را راهنمایی کند.

 

دانش‌آموزان

اولین نکته این است که یک نفر در گروه فعال و بقیه منفعل بودند و این سؤال پیش می‌آمد که برگه تحویلی چگونه مورد استفاده همه قرار می‌گیرد؟!

در قسمت فیلم‌برداری کلاس، دانش‌آموزان حواسشان پرت نمی‌شد. انگار به این روال عادت داشتند. البته رفتارهای مصنوعی برخی از دانش‌آموزان مشهود بود

نکته مثبت کلی این فیلم، یعنی اینکه دانش‌آموزان دبستانی کارگروهی را تجربه کردند، شروع خوبی برایشان محسوب می‌شود. خاطرنشان می‌شود، یادگیری مشارکتی، به‌ویژه بر مدار کارگروهی، لذت، سهولت و تعمیق یادگیری را در پی دارد.


۱۱۴
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، پژوهش های مدرسه محور، درس کاوی، زینب عبدالهی پور
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید