عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

حجاب در گرند اسلم

حجاب در گرند اسلم
مشکات‌الزهرا صفی، تنیس‌باز جوان ایرانی است که این روزها نامش بر سر زبان‌ها افتاده؛ چرا که شگفتی‌ساز شده و مورد توجه بسیاری از رسانه‌های دنیا قرار گرفته است. این دختر نوجوان در چند مسابقه اخیر خود در سال ۲۰۲۲ توانسته است بر حریفان قدر پیروز شود و به همین سبب نامش در عنوان (تیتر) اول رسانه‌های ورزشی دنیا قرار گرفته است و از او به‌عنوان پدیده جدید تنیس جهان نام می‌برند. صاحب‌نظران تنیس جهان آینده بسیار روشنی را در انتظار این دختر جوان ایرانی می‌بینند.

مشکات‌الزهرا صفی متولد 1384 در شهرستان کرج در استان البرز است. او ورزش تنیس را از کودکی آغاز کرده و طبق اعلام «فدراسیون بین‌المللی تنیس»، اولین عنوان ملی خود را در 10 سالگی به دست آورده است. او در سن 10 سالگی  در مسابقه‌های آسیایی تنیس عنوان‌های مهمی را به دست آورد.

اما مهم‌ترین اتفاق در زندگی حرفه‌ای او این بود که توانست در مسابقه‌های جهانی تنیس سال 2019 به قهرمانی دست پیدا کند.

البته سال 2021 برای این تنیس باز 17 ساله سال شگفت‌انگیز و بسیار مهمی بود. او با حضور در هفت مسابقه انفرادی جهانی توانست شش قهرمانی را به دست آورد.

مربی‌هایش که اهل کرواسی هستند، او را در این زمینه یاری داده‌اند. در هفت دوره مسابقه‌های جهانی موفق شد شش قهرمانی را به دست آورد که آماری خیره کننده برای این دختر جوان به شمار می‌آید. این تنیس‌باز که هنوز 18 ساله نشده است، خیلی خوب توانسته در میدان‌های جهانی به مقام اول مسابقه‌ها دست یابد.

مشکات الزهرا صفی نماینده کشورمان، پس از کسب نتایج‌ درخشان در مسابقه‌های تور جهانی زیر 18 سال، موفق شد برای نخستین بار نام خود را بین 100 تنیس‌باز برتر دنیا مطرح کند و پس از این اتفاق مهم، توئیت «انجمن تنیس زنان» به مناسبت پیروزی مشکات صفی در دور نخست مسابقه‌های تنیس اوپن استرالیا این‌طور نوشت: «با مشکات‌الزهرا صفی آشنا شوید. اولین بازیکن ایرانی در جمع 100 نفر برتر جوانان جهان که در رده دختران اوپن استرالیا رقابت می‌کند.»

وبگاه فدراسیون بین‌المللی تنیس درباره او نوشته است: «وقتی به دستاورد‌های این دختر 17 ساله از منظر ورزش زنان در ایران نگاه می‌کنیم، قهرمانی او در گرند اسلم نوجوانان امروز در ملبورن لحظه‌ای مهم به نظر می‌رسد. اوایل ژانویه، او رتبه 87 را در رده جوانان جهان به دست آورد و اولین بازیکن ایرانی شد که بین 100 بازیکن برتر جهان قرار گرفته است.»

خانواده صفی نقش مهمی در رسیدن او به این جایگاه داشتند و کمک کردند که از همه مانع‌ها عبور کند. او می‌گوید: «حمایت خانواده به خصوص مادرم، واقعاً دلیل بزرگی است که توانستم به اینجا برسم. او همیشه مرا هل می‌داد که در مسابقه‌ها شرکت کنم. زمانی که شروع به بازی در مسابقه‌های فدراسیون جهانی کردم، در هر مسابقه‌ای که شکست می‌خوردم، مادرم به من فشار می‌آورد و می‌گفت: «تو می‌توانی بهتر شوی». من واقعا سخت تمرین می‌کردم. هر مسابقه‌ای که باختم، واقعاً غم‌انگیز بود، اما به خودم فشار می‌آوردم تا بهتر شوم و د‌ر مسابقه‌های بیشتری شرکت کنم.»

حجاب دختر تنیس باز ایران مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت و او در واکنش به این موضوع گفت که حجاب بخشی از وجودش است. یک رسانه اماراتی به بحث پوشش صفی پرداخت و نوشت: «در یک روز سوزان تابستانی استرالیا در پارک ملبورن، یك نوجوان مسلمان در مسابقه‌های تنیس شرکت کرد؛ در حالی که پیراهن آستین بلند و شلوار ورزشی پوشیده بود و روسری به سر داشت.»

او در بازی اول خود در کمتر از 90 دقیقه پیروز شد و به دور دوم مسابقه‌های استرالیا رسید، در حالی که در گرمای ملبورن شجاعانه مقاومت می‌کرد.  او اولین بازیکن با حجابی است که در یک گرند اسلم شرکت کرده است. صفی پس از پیروزی به شوخی گفت: «من خورشید را دوست دارم، اما نه به این اندازه.»

وی افزود: «من به این حجاب و پوشش عادت کرده‌ام. حجاب بخشی از وجود من است. از 9 سالگی تا امروز با آن در هر تور و در هر آب و هوایی بازی‌ ‌کرده‌ام.»

صفی در مورد گرمای هوا نیز گفت: «من گرما را احساس کردم، اما مرا آزار نمی‌داد. وقتی به مسابقه می‌روید، دیگر به این چیزها فکر نمی‌کنید.»

خبرنگاری که این گفت‌وگو را انجام داده است، در ادامه نوشت:

«وقتی به او گفتم مصری هستم و بیش از یک دهه است که ورزش را در جهان عرب و اسلام پوشش داده‌ام، صفی بلافاصله لبخندی زد و گفت: من واقعاً خوش‌حالم که امروز اینجا هستید و می‌توانید مرا به عنوان زنی باحجاب که در خاورمیانه ورزشی حرفه‌ای مانند تنیس انجام می‌دهد را معرفی کنید.

صفی از رافائل نادال و کریستیانو رونالدو به عنوان قهرمانان ورزشی خود نام می‌برد. اولی را به خاطر معرفی او به تنیس و دومی را به خاطر الهام بخشیدن به او برای نبرد در لحظات سخت.

او گفت: «رونالدو نیز روزهای بسیار سختی را سپری کرد، من داشتم مستند او را تماشا می‌کردم و واقعاً انگیزه داشتم که می‌توانم کار او را انجام دهم.»

در حاشیه مسابقات گرند اسلم جوانان استرالیا، تنیسور جوان ایرانی با اسطوره و قهرمان تنیس جهان دیدار داشت. کسی که به گفته خود صفی الهام‌بخش وی در ورزش تنیس بوده است. مشکات‌الزهرا صفی رویای خود را تعقیب می‌کند. صفی در راهروهای اوپن استرالیا با الهام‌بخش خود آشنا شد. بدون شک این تجربه‌ای بود که این دختر 17 ساله برای همیشه دوستش خواهد داشت، اما فقط برای او معنادار نبود. نادال هم داستان صفی را «شگفت‌انگیز» می‌بیند و از ملاقات با او بسیار هیجان‌زده شد.

نادال در این خصوص اظهار داشت: «در راهروی محل برگزاری بازی‌ها بودم که یکی از کارکنان مسابقات او را به من معرفی کرد و مقداری از چگونگی حضور او در تنیس توضیح داد و برای من لذت‌بخش بود که درباره او بیشتر بدانم، فکر می‌کنم داستان او شگفت‌انگیز است.»

وی ادامه داد: «دیدن بازیکنانی از نقاط مختلف جهان، به‌ویژه نقاطی از جهان که از نظر تاریخی هرگز بازیکنانی در گرند اسلم نداشتند، فوق‌العاده است. فکر می‌کنم دیدن بازیکنی از ایران که اکنون در رده سنی نوجوانان است و قبلاً یک مسابقه را برده است، فوق‌العاده است. این یک داستان عالی است و واقعاً از ملاقات با او لذت بردم. یکی از زیباترین چیزها این است که ورزش می‌تواند زندگی مردم را تغییر دهد و داستان‌هایی مانند او می‌گویند که ما در راه درستی برای ادامه ترویج ورزش خود هستیم.»

نادال که الهام‌بخش افراد بی‌شماری در سرتاسر جهان شده است، از شنیدن اینکه صفی برای اولین بار بعد از تماشای مسابقه او تنیس را بازی کرده است، خوشحال است: «برای من این اتفاق خاصی است اگر بتوانم کسی را تشویق کنم تا در مورد زندگی تصمیم‌های مثبت بگیرند، این چیزی است که بسیار به آن افتخار می‌کنم. اگر مسابقه من به او کمک کرده است تا بتواند تنیس بازی کند و اکنون در گرند اسلم استرالیا باشد، برایم افتخار بزرگی است و برای آن بسیار خوشحالم.»

۵۵۹
کلیدواژه (keyword): رشد جوان،جوان پهلوان،گرند اسلم، مشکات الزهرا صفی،تنیس باز جوان ایرانی،ورزش تنیس، فدراسیون بین المللی تنیس،انجمن تنیس زنان،رده دختران اوپن استرالیا،حجاب در گرند اسلم،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید