عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

در جست‌وجوی رازها

در جست‌وجوی رازها
۱۷ سال پیش فضاپیمای روزِتا راهی مرزهای بی‌کران فضا شد. این فضاپیما سفری هیجان‌انگیز و طولانی د‌ر پیش د‌اشت تا از اسرار شگفت‌انگیز یک د‌نباله‌د‌ار پرد‌ه‌برد‌اری کند. د‌نباله‌د‌ار «۶۷/پی»، یکی از اعضای خانواد‌ه د‌نباله‌د‌ارهاست که د‌وره تناوب کوتاهی د‌ارد. این د‌نباله‌د‌ار هر شش سال و نیم یک ‌بار به نزد‌یکی خورشید می‌رسد.

روزِتا در مأموریت خود یک همسفر کوچک هم داشت: کاوشگر فیله؛ ربات کوچکی که قرار بود روی دنبالهدار فرود بیاید و سطح آن را از نزدیک بررسی کند.

روزِتا برای سفر خود به انرژی بسیار زیادی احتیاج داشت. این کاوشگر با چرخش به دور کره زمین و سیاره مریخ توانست سرعت بگیرد و انرژی زیادی به دست بیاورد. روزِتا در مسیر خودش از کنار منظرههای زیبا و شگفتانگیزی عبور کرد؛ مثلاً توانست از یک سیارک که شبیه تکهای الماس بود، عکس بگیرد.

روزِتا مسیری طولانی و 10 ساله را برای رسیدن به هدف خود در پیش داشت، به همین دلیل تا رسیدن به مقصد در خواب فرو رفت تا انرژی کمتری مصرف کند.

 

دنبالهدارها، ستاره نیستند!  

اگرچه نام ستاره دنبالهدار را بارها شنیدهایم، اما در حقیقت دنبالهدارها ستاره نیستند. همانطور که میدانید ستارهها گویهای بزرگ و داغی از گاز هستند که از خود نور و انرژی منتشر میکنند. اما دنبالهدارها فقط یک تکه سنگ یخزده هستند! اگر یک گلوله برفی را روی زمین خاکی بغلتانید، به چیزی شبیه به هسته یک دنبالهدار تبدیل میشود. به همین دلیل است که به هسته دنبالهدارها «گلوله برفی کثیف میگویند»! هستههای دنبالهدار همیشه در حال گردش به دور خورشید هستند و وقتی که به نزدیکی خورشید میرسند، مستقیماً به بخار و گاز تبدیل میشوند و یک دنباله زیبا را پشت سرشان ایجاد میکنند.

10 سال بعد که روزِتا و فیله به نزدیکی دنبالهدار شگفتانگیز «67/پی» رسیدند، از خواب بیدار شدند. بعد از آنکه همه ابزارها به کمک پایگاههای زمینی آزمایش شدند، حالا زمان آن رسیده بود که فیله برای جمعآوری اطلاعات دقیقتر درباره دنبالهدار، روی آن فرود بیاید. فیله یک ربات سطحنورد100 کیلوگرمی و به بزرگی یک ماشین لباسشویی بود! این برای نخستین بار در تاریخ فضا بود که یک دستساخته بشر میتوانست روی یک دنبالهدار فرود بیاید.

فیله فرود سختی داشت و خیلی تلاش کرد تا بتواند سالم روی دنبالهدار بنشیند. چنگکهای اتصال کاوشگر به خوبی عمل نکردند و باعث شدند که این کاوشگر دو بار از جای خود کنده شود و در شکافی دورتر از هدفش فرود بیاید.

با وجود اینکه مأموریت فرود موفقیتآمیز به پایان رسید، اما قرار گرفتن در آن شکاف باعث نرسیدن نور خورشید به صفحههای سلول خورشیدی فیله شد. در نهایت فیله تنها توانست حدود 60 ساعت روی این جرم فضایی به پژوهش و نمونهبرداری بپردازد و سپس باتری آن تمام شد. کاوشگر فیله طی روزهای حضورش روی دنبالهدار اطلاعات بسیار مهم و دقیقی درباره سطح دنبالهدار و غبارهای اطراف آن به روزِتا فرستاد و سپس با غروب خورشید به خواب عمیقی فرو رفت. در تمام این مدت روزِتا در حال گردش به دور دنبالهدار بود و اطلاعاتی که فیله میفرستاد را به پایگاههای زمینی ارسال میکرد.

دنبالهدارها بقایایی باستانی از زمان شکلگیری منظومه شمسی ما هستند. اطلاعاتی که روزِتا و فیله در اختیار دانشمندان قرار دادند میتوانند سرنخهای مهمی درباره شکلگیری منظومه شمسی و حیات روی کره زمین به ما بدهند.

۳۱۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، راه آسمان، فضاپیمای روزِتا،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید