اصول کلیدی در هوشمند سازی مدرسه
پرکینز بر اساس عقاید موجود در پروژه صفر، هفت اصل کلیدی ضروری را در هوشمندسازی مدرسه تبیین کرد. وی معتقد بود مدرسهای هوشمند است که بتواند این هفت اصل را در خود بهعنوان یک سازمان آموزشی هوشمند به وجود آورد. به عبارت دیگر، مدرسههایی که بتوانند هفت اصل یاد شده را در خود به اجرا درآورند و به کمک دانش مولد، یادگرفتنی بودن هوش، تمرکز بر ادراک، استقبال از پیچیدگی، ارزیابی یادگیری محور و تدریس برای تسلط و انتقال بپردازند و در ارتقای هوش و توانمندیها به دانشآموزان کمک کنند و خود نیز یک سازمان یادگیرنده باشند، مدرسهای هوشمند به معنای واقعی تلقی میشوند.
اصل اول: دانش مولد (زایا)
شناسایی و ساخت محتواهایی که موجب میشود دانشآموزان بیشتر پیشرفت کنند، یک نقطه شروع مهم برای مدلی است که به آن مدل مدارس هوشمند گفته میشود. به عبارت دیگر انتخاب مواد درسی از لحاظ موضوع و حجم در مدارس، باید بیشترین پتانسیل را برای پیشرفت دانشآموزان داشته باشد.
اصل دوم: یادگرفتنی بودن هوش
تحقیقات پروژه صفر و برخی پژوهشگران دیگر نشان میدهد که دانشآموزان میتوانند با یادگیری و پیشرفت در زمینه تفکر و روشهای آن، عملکرد خود را در زمینههای مورد نیاز بهبود بخشند و آن را تقویت کنند. آموزش فکر کردن به یادگیرندگان، به آنها در کشف استعدادهای خودشان و افزایش یادگیری کمک میکند.
اصل سوم: تمرکز بر ادراک
در الگوی مدارس هوشمند، باید فعالیتهای دانشآموزان طوری باشد که منجر به ساختن یا درک عمیق آنها از یادگیری شود. در این زمینه تأکید بر فعالیتهایی است که دانشآموزان را وادار به تفکر عمیق میکند و یکی از ملزومات دستیابی به چنین ایدهای، داشتن فرصت کافی برای تمرکز و درک عمیق موضوعات علمی است.
اصل چهارم: تدریس برای تسلط بر آموخته ها و انتقال
دانشآموزان باید چیزهایی را یاد بگیرند که برای آن، فرصت مناسب و انگیزه کافی دارند و بتوانند از آنچه یاد میگیرند به طور فعال استفاده کنند. این امر با استفاده از برخی روشها مانند شکل دادن، داربست زدن، ایجاد انگیزه و کمک به دانشآموزان برای پیوند دادن آنچه یاد میگیرند به موقعیتهای جدید (انتقال) محقق خواهد شد.
اصل پنجم: ارزیابی یادگیری محور
ارزیابی یادگیریمحور میتواند دانشآموزان را به اندازه معلمان در ارزیابی درگیر کند و موجب پویایی آنان شود. در چنین نگاهی به ارزیابی، دانشآموزان در نهایت مسئولیت بررسی کیفیت کار و میزان یادگیری خود را بر عهده میگیرند و به عبارت دیگر خودارزیاب میشوند.
اصل ششم: استقبال از پیچیدگی
مدارس هوشمند باید شامل موقعیتهای یادگیری باشند که به دانشآموزان کمک کند تا مهارت مواجهه و تحمل پیچیدگی را در خود ایجاد کنند و در مواجهه با مشکلات و دشواریها، احساس هیجان و تهییج داشته باشند. همچنین از معلمان در مدیریت پیچیدگیها با کمک گرفتن از دیدگاهها و شیوههای جدید پشتیبانی کند.
اصل هفتم: مدرسه به عنوان یک سازمان یادگیرنده
مدارس علاوه بر مکان رشد دانشآموزان باید مکانی برای رشد اعضای خود مانند معلمان، مدیران، معاونان و مانند آن باشند. مدرسه هوشمند در جایگاه سازمان یادگیرنده موفق، یک سیستم پویا است که به حمایت و پشتیبانی رشد فکری و همکاریهای اعضای خود میپردازد و آنها را در این همکاری مورد تشویق قرار میدهد.
۸۱۲
کلیدواژه (keyword):
پرونده ویژه,هوشمندسازی مدرسه,پروژه صفر,