هوشمند بیهوش
۱۳۹۸/۰۸/۰۸
مشغول کار با نرمافزار روی تخته هوشمند بودم که ناگهان صدای بلندی توجه همه را به خودش جلب کرد. در کلاس محکم بسته شد. هر باری که در کلاس بسته میشد، ویدئوپروژکتور کلاسمان تکان میخورد و این باعث میشد دقت و نقطهیابی تخته هوشمند نیز به هم بخورد. گاهی با خودم فکر میکنم چطور این همه تکنولوژی و ابزار آموزشی هوشمند کلاس که میتواند هزاران فایده داشته باشد، با یک ضربه ساده، به ابزاری بیفایده و شاید اسباببازی کلاس تبدیل میشود؟ آیا استفاده از این ابزارها، با چنین شرایطی، به یادگیری بچهها کمک میکند؟ لحظهای تصمیم میگرفتم آن را از کلاس بیرون ببرم و لحظهای دیگر پشیمان میشدم.
زمانی که ما مدرسه میرفتیم، این چیزها نبود. معلم با گچ روی تخته مینوشت و ما هم در دفتر مینوشتیم. اینطوری هم تکرار و تمرین میشد و هم وقت کلاس صرف باهوش کردن هوشمند بیهوش شده نمیشد. تخته و ویدئوپروژکتور را خاموش و شروع کردم به نوشتن خلاصه درس روی تخته. همراه من بچهها هم یادداشت میکردند. کلاس آرام شد و همه مشغول نوشتن شدند. زیر لب هم مطالب را زمزمه میکردند.
ذهنم درگیر تخته و پروژکتور و کلاس هوشمند ولی بیهوش بود. چه کنم؟ همه را برچینم و به سراغ گچ و ماژیک بروم یا باز خودم را راضی کنم و با تخته هوشمند ادامه دهم؟ تخته هوشمند را دوست دارم، چون برای نمایش فیلمها و تصویرها خیلی عالی و مناسب است، ولی واقعاً:
ـ چقدر از زمان آموزش در کلاسها صرف مشکلات و تنظیمات تابلوی هوشمند کلاس میشود؟
ـ با حواسپرتی ناشی از چنین اتفاقاتی چه میتوان کرد؟
ـ با وجود این مشکلات، آیا هوشمندی در این کلاسها مکمل یادگیری است یا مخرب آن؟
براساس تجربه، با صراحت و جرئت میگویم، نبود یکپارچگی در انتقال مفاهیم توسط ابزارهای آموزشی هوشمند، سبب گسسته شدن یادگیری و قطع جریان انتقال مفاهیم میشود. حال با وجود این سیستمهای هوشمند در برخی مدرسهها و کلاسها که دائماً با ضربههای کوچک و بزرگ، توالی محتوا و یکپارچگی ذهن دانشآموز را در فراگیری مفاهیم بر هم میزنند، چگونه میتوان انتظار بهرهوری بالا از این ابزارها داشت؟
نفس بهکارگیری ابزارهای هوشمند در انتقال محتوا و تسریع و تکمیل یادگیری بسیار مفید و نتیجه آن در برخی کلاسها و مدرسهها به وضوح مشخص است، اما از آنجا که اکثر مدرسههای کشور ما ساختاری قدیمی دارند، بهکارگیری ابزارهای هوشمند، بهخصوص ویدئوپروژکتور سقفی، در انتقال مؤثر و کامل مفاهیم کارایی چندانی ندارد. لذا باید چارهای اندیشید.
همچنان ذهنم درگیر این است که چگونه میتوان بیهوشی این کلاسهای هوشمند را به هوشیاری تبدیل کرد.
۹۳۶
کلیدواژه (keyword):
زیر ذره بین,تخته هوشمند,ویدئو پروژکتور, ابزار آموزشی هوشمند,