عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

فرهنگ سازی مهم ترین هدف سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی

فرهنگ سازی مهم ترین هدف سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی

انعکاس نتایج راهبردها، برنامه ها و فعالیت های حوزه سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و رضایت نسبی دست اندرکاران و ذی نفعان از تلاش های پیشین، مجریان را به ادامه مسیر امیدوارتر می سازد.

برگزاری پانزدهمین جشنواره کتاب رشد در مدرسه تاریخی دارالفنون و همراهی تولیدکنندگان منابع آموزشی و تربیتی با مؤلفان و کارشناسان و داوران و همچنین مشارکت اثربخش معلمان و مدیران، ترسیمگر چشم اندازی روشن تر و آینده ای درخشان تر است و بنا به گفته ریاست محترم سازمان پژوهش، امروز تولیدکنندگان بخش غیر دولتی از منظر همراهی و رعایت استانداردهای مورد نظر آموزش و پرورش، در مقایسه با سال های قبل در تراز بالاتری قرار گرفتهاند و بازار نشر قادر است به خودی خود آثار ضعیف را پالایش کند.

با این وجود باید توجه داشت که توفیق در ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی و جلوگیری از ورود کتاب های غیر استاندارد به مدارس، دست کم، به سه عامل اصلی وابسته است:

1. بخش کارشناسی و استانداردسازی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاست گذار و برنامهریز؛

2. تولیدکنندگان منابع اعم از سرمایهگذاران، ناشران و مؤلفان و دیگر عوامل؛

3. مصرف کنندگان اعم از معلمان و دانش آموزان و خانواده ها.

مشارکت فعال و روبه تزاید بیش از 400 ناشر در تولید 2800 عنوان کتاب مناسب و استاندارد و همسو با برنامه درسی ملی در جشنواره پانزدهم، حاکی از هماهنگی نسبی دو ضلع این مثلث است. ضلع سوم این مثلث، یعنی مخاطبان، که جامعه عظیم و گسترده و پیچیده ای از معلمان و دانش آموزان و مدیران مدارس و خانواده هاست، نقش بارزتری در این حیطه ایفا می کنند.

از این رو توفیق نهایی در اجرای برنامه ساماندهی، مستلزم همراهی و همسنخی و باور مشترک مخاطبان است. اگر استانداردها به خوبی تعریف شوند و ناشران نیز در تولید منابع آنها را به کار گیرند، ولی هدف نهایی این فرایند ـ که مصرف کنندگاناند ـ درک درستی از اهمیت آن نداشته باشند و خود را در برابر آن مسئول و ملزم ندانند، عملاً کوشش های به عمل آمده، بلااثر یا کم فایده خواهند بود.

گرچه به نظر میرسد در حوزه آموزش و همراه کردن مخاطبان نیز، در مقایسه با سالهای گذشته، در سطح بالاتری قرار داریم اما شواهد عینی نشان میدهد که راه نرفته در این حوزه بسیار است و همراه کردن معلمان و دانشآموزان و خانوادهها نیازمند فرهنگسازی، آگاهیبخشی، سرمایهگذاری و سعه صدر است و اگر اراده عمومی بر همراهی با نهاد رسمی تعلیم و تربیت قرار نگیرد، تغییر قابل توجهی رخ نخواهد داد. ورود کتابهای غیر استاندارد، مانع بزرگ تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و گریز از حافظه مداری و خلاقیت و تفکر است.

البته بازار وسیع و پرسود تولید کتاب های کمک درسی برای برخی ناشران، که منافع اقتصادی خود را بر منافع ملی و فرهنگی ترجیح می دهند، وسوسه انگیز است و بر این مبنا، متأسفانه همه ساله تعداد قابل توجهی از کتاب های آموزشی غیر استاندارد، بدون تأیید مراجع رسمی و با اسامی اغواگرانه در اختیار معلمان و دانش آموزان و خانواده ها قرار میگیرد که راه بستن راه بر آنها، نیازمند آگاهسازی بیشتر و البته در برخی مواقع، به ناچار، برخورد انتظامی و حقوقی است. که امیدواریم با همراهی و همکاری نهادهای ذیربط، این مهم هرچه زودتر صورت اجرایی و عملی بیابد.

بدیهی است در مسیر فرهنگسازی، معلمان و مدیران نقش اساسی تری دارند. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر آن است تا به شیوه های گوناگون، از جمله آموزش های کوتاه ‌‌مدت الکترونیکی، به اطلاع رسانی و آگاه سازی این گروه استمرار بخشد تا آن ها، ولو به اجمال، با چارچوب های اصلی یک منبع آموزشی و تربیتی استاندارد آشنا شوند و بدیهی است که استفاده از ظرفیت انجمن های علمی و درسی معلمان می تواند در این جهت در اولویت قرار گیرد.

استفاده بیشتر از ظرفیت «پخش مدرسه» جهت دسترسی آسان معلمان و دانش آموزان و خانواده‌‌ ها به کتابهای استاندارد و راهنماهای تولید کتاب از دیگر اولویتهایی است که انشاءالله در سال 97 مد نظر خواهد بود.

ایجاد و توسعه و تعامل با مخاطبان و کارشناسان، دریافت بازخورد از آنان با دیجیتالی و تعاملی تر شدن فصل نامه جوانه از دیگر برنامه هایی است که در این سال مورد توجه خواهد بود

امید است که از این تلاش در جهت فرهنگسازی بهینه و استفاده از منابع استاندارد بهره گیریم.

 

۱۲۷۰
کلیدواژه (keyword): فرهنگ سازی مهم ترین هدف سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی,فرهنگ سازی,سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی,فریبا کیا,یادداشت سردبیر,رشد جوانه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید