موضوع
کلی فعالیت: فعالیتی گروهی شامل طراحی بادبادک کاغذی (به خصوص تصمیم گیری درباره گوشواره ها و دنباله های زنجیره ای آن)؛ تقسیم کار در گروه؛ ساخت و هوا
کردن بادبادکها در یک روز بهاری (میتواند بهصورت مسابقه بین گروهها یا کلاسها یا حتی پایههای متفاوت برگزار شود؛ هم در زمینه زیباترین و هم بالاترین بادبادک)؛
زمان
اجرا:
ماه
فروردین که بادهای بهاری میوزد؛
زمان
لازم:
دو
جلسه 40 دقیقهای و یک جلسه خارج از مدرسه؛
روش
اجرا:
گروهی،
گروههای سه نفره؛
پایههای تحصیلی مرتبط:
اول،
دوم و سوم ابتدایی.
• نوارهای رنگی کاغذی به عرض2 و به طول15 تا 20 سانتیمتر (بهتر است برش این نوارها را نیز
برعهدهی خود دانشآموزان در گروهها قرار دهید تا مهارت اندازهگیری و کار با ابزار در آنها توسعه یابد)؛
•
شبه لوزیهایی از جنس کاغذ نازک برای بدنهی بادبادک در اندازههای مناسب (برای هر گروه یک عدد). (میتوانید ترسیم و برش این صفحهها را نیز برعهده خود دانشآموزان بگذارید تا شناخت شکلهای هندسی و مهارت اندازهگیری و کار با ابزار در آنها توسعه یابد)؛
•
وسایل تزئینی که دانشآموزان از منزل آوردهاند (جلسه قبل از آنها خواسته شده است)؛
•
شابلون شکلهای هندسی، خطکش و
پرگار (دانش آموزان پایه سوم برای ترسیم شکلهای هندسی از ابزار استفاده میکنند، ولی دانشآموزان اول و دوم با شابلون کار میکنند)؛
•
چسب و قیچی؛
•
نی و حصیر برای اسکلت بادبادک؛
•
نخ قرقره مناسب.
شرح
مراحل اجراى فعالیت
الف)
جلسه اول؛ برش نوارهای کاغذی و ساخت دنبالههای بادبادک؛ 40 دقیقه
دانشآموزان
را به گروههای سه نفری تقسیم کنید.
توضیح دهید قرار است با همگروهیهایشان یک بادبادک بسازند. شکلی از
بادبادک را روی تخته بکشید یا عکسی از آن را به دانشآموزان کلاس نشان بدهید و اجزای آن را
مرور کنید:
ـ
بدنه اصلی: شکل شبهلوزی که دو قطر عمود بر هم دارد.
ـ
اسکلت: شامل دو نی عمود برهم که روی قطرهای بدنه چسبانده میشوند.
ـ
گوشوارهها: شامل حلقههای تو در تو که به تعداد برابر در دو
طرف بدنه نصب میشوند.
ـ
دنباله: شامل حلقههای تو در تو که در پایین
بدنه نصب میشوند.
کاغذهای رنگی را در کلاس و روی میز معلم
بگذارید. دانشآموزان هر گروه با مشورت هم،
برای گوشوارهها، دنبالهی بادبادک و الگوی آن (بر اساس تعداد و
رنگ زنجیرهها) تصمیم میگیرند.
اندازه زدن روی کاغذ رنگی و برش نوارها به تعداد
لازم و ساخت زنجیره از این نوارهای کاغذی، مرحلهی بعدی فعالیت است. در صورت لزوم، ساخت
زنجیره را به دانشآموزان بیاموزید.
پس از اتمام کار تمام گروهها، زنجیرههای همه گروهها
را رو به روی کلاس آویزان کنید و دربارهی
الگوی هریک بحث کنید. اگر زنجیرهای درست ساخته نشده (یعنی
الگوی مشخصی ندارد)، یا اگر در زنجیرههای
دو گوشواره تقارن وجود ندارد و موارد مشابه دیگر، با دانشآموزان گفتوگو کنید. همچنین، درباره جنبه هنری رنگهای استفاده شده در زنجیرههای هر گروه و ترکیب ایجاد شده نیز بحث
کنید.