تأثیر نوع بیان آموزگار بر دانشآموزان در فصلنامه «رشد آموزش قرآن»
نوع بیان معلم بر شخصیت دانشآموز بهعنوان یادگیرنده تأثیر میگذارد. رعایت پنج اصل، این تأثیر را در وضعیت مثبت حفظ میکند. فصلنامه رشد آموزش قرآن در شماره جدید خود، با مقالهای با نام «قدرت بیان ما» به این موضوع پرداخته است.
«پاولادنتون» نویسنده و «فاطمهسادات میرعارفین» مترجم این مقاله است. نویسنده، پنج اصل برای بیان مثبت معلم در کلاسهای درس را برشمرده است که عبارتاند از: 1. بهطور مستقیم عمل کنید 2. ایدهها را متناسب با تواناییها و مقاصد دانشآموزان بیان کنید. 3. بر امور عملی
تمرکز کنید، نه بر امور انتزاعی 4. خلاصه بگویید 5. در مواقع لازم سکوت کنید.
در تشریح مورد پنجم این راهکارها آمده است: «استفاده ماهرانه از «سکوت» میتواند قدرتی درست به اندازه استفاده ماهرانه از «بیان» داشته باشد. هنگامی که معلمان وضعیت سکوت را بهکار میگیرند، فضایی برای تفکر دانشآموزان ایجاد میشود و گاهی جرئت پیدا میکنند تا تحت
هر شرایطی صحبت کنند. اگر پس از پرسیدن یک سؤال و قبل از دریافت پاسخ از دانشآموزان، مکث کنیم؛ میتوانیم به مزیت سکوت پی ببریم. پژوهشگران دریافتهاند هنگامی که معلمان سه تا پنج ثانیه منتظر میمانند، تعداد بیشتری از دانشآموزان پاسخ میدهند که این پاسخها حاکی
از سطح بالای تفکر است. ارائه فرصت سه تا پنج ثانیهای در مراحل آغازین، احساس ناخوشایندی ایجاد میکند اما اگر آن را پیگیری و حمایت کنیم و الگوی دقیق و اندیشمندانهای از زمان مکث در کنار زمان انتظار چند ثانیهای خودمان به منظور پاسخ به اظهارات دانشآموزان طراحی
کنیم – تمامی دانشآموزان کلاس به زودی احساس عادی خود را باز خواهند یافت.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش قرآن، شماره 38، پاییز 1391، منتشر شده است.