عکس رهبر جدید
چتر سحاب بر فراز قله جغرافیای ایران
آشنایی با مؤسسه مطالعات جغرافیایی سحاب در «رشد آموزش جغرافیا»

مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، نخستین مؤسسه علمی نقشه‌نگاری در ایران و خاورمیانه است و در سال 1315 خورشیدی به‌ همت استاد فقید ابوالقاسم سحاب (با بیش از هفتاد تألیف و ترجمه در زمینه‌های مختلف) و با هم‌یاری فرزندش، زنده‌یاد مهندس عباس سحاب بنیان نهاده شد. فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا در صدمین شماره خود به زندگی مهندس عباس سحاب و چگونگی آغاز کار وی پرداخته است.
در بخشی از این مقاله که به آغاز کار استاد عباس سحاب پرداخته، آمده است: «استاد عباس سحاب در سال 1315 نوجوانی دبیرستانی بود. روزی در یکی از خیابان‌های تهران جمله‌ای از چند جهانگرد فرانسوی شنید که مسیر اصلی زندگی آینده وی را تعیین کرد. جهانگردان فرانسوی از بابت این مسئله که کشوری به بزرگی ایران با سابقه‌ تمدن چندهزار ساله، هنوز یک نقشه راهنما برای پایتختش ندارد! ایران و مردمانش را مورد سرزنش و تحقیر قرار داده بودند. او که حس میهن‌دوستی قوی داشت، پاسخی به این تحقیر نداشت و این مسئله سبب جریحه‌دار شدن غرور وی شد. عباس نوجوان تحت تأثیر این برخورد و با توجه به علاقه وافرش به جغرافیا، تصمیم بزرگی گرفت. او قصد داشت نخستین نقشه توریستی تهران را تهیه کند. این کار برای جوانی به سن و سال وی امری بسیار دشوار و  غیرممکن به‌نظر می‌آمد. اما عباس سحاب با تلاش بی‌وقفه و عزم راسخش می‌خواست خلاف این مسئله را ثابت کند.
وی کار را با 27 ریال که تمام دارایی او بود آغاز کرد. با این دارایی یک شیشه مرکب چینی و یکی دو متر کاغذ و چند قلم هاشور خرید و به کمک وسایل مختصری که در خانه داشت کارش را شروع کرد. روزها و شب‌ها از پی هم می‌آمدند و او سرسختانه می‌کوشید. دشواری‌های راه نمی‌توانست به عزم آهنین و اراده قوی وی فائق آید و سرانجام بعد از شش ماه توانست به آرزویش جامه عمل بپوشاند. عباس سحاب با شش ماه تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی خود، نخستین نقشه توریستی شهر تهران را تهیه کرد و در این مدت، شالوده و اساس مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب را در اتاق بیست متری واقع در زیرزمین خانه پدری بنیان گذاشت که امروزه پس از گذشت 75 سال به معتبرترین مؤسسه خصوصی جغرافیایی ایران و یکی از معتبرترین مؤسسات جغرافیایی جهان تبدیل شده و نام وی نیز به عنوان «پدر جغرافیا» در ایران به ثبت رسیده است.»
ادامه این مطلب به دیگر فعالیت‌های زنده‌یاد عباس سحاب و مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 100، پاییز 1391 منتشر شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۲۷۸
کد خبر : ۹۹۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید