عکس رهبر جدید
۱ آذر ۱۳۹۱ ۱۰:۳۸
چقدر فیزیک جالب است!
گفت‌وگو با دکتر «محمد فرهاد رحیمی» در فصل‌نامه «رشد آموزش فیزیک»

فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک در صدمین شماره خود با دکتر محمد فرهاد رحیمی، بنیان‌گذار فیزیک‌سراها گفت‌وگو کرده است. از جمله محورهای این گفت‌وگو، عواملی است که باعث رویگردانی افراد از علم فیزیک می‌شود.
به گفته دکتر رحیمی، از ایرادهایی که به فیزیک گرفته می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1. فیزیک ربطی به احساسات و عواطف بشری ندارد. 2. فیزیک ریاضی‌وار، خشک و بی‌روح است. 3. مفاهیم بنیادی فیزیک انتزاعی به‌نظر می‌رسند. 4. پدیده‌های فیزیکی را در بسیاری از موارد نمی‌توان با تجربه مستقیم احساس کرد. 5. دستاوردهای فیزیک باعث تخریب، آلودگی محیط‌زیست و کشت و کشتار می‌شود. 6. فیزیک نمی‌تواند متافیزیک یا حس ششم و غیره را توجیه کند.
دکتر رحیمی در توضیح این مطلب که «فیزیک ریاضی‌وار، خشک و بی‌روح است» گفته است؛ «ایرادی که اغلب گرفته می‌شود این است که چرا برای توجیه پدیده‌های فیزیکی باید از ریاضیات استفاده کرد که با زندگی روزمره و تجربه‌های بشری نامأنوس است. به گفته راجر بیکن، ریاضیات کلید درک همه علوم است. فیزیک‌دانان به کمک ریاضی می‌توانند ساده‌ترین پدیده‌ها را به حالت‌های مشکل‌تر تعمیم دهند. در واقع، فیزیک علمی است که پدیده‌های مختلف را که در اطراف خود مشاهده می‌کنیم، به‌هم مربوط می‌سازد و در قالب یک قانون کلی بیان می‌کند. بدون اغراق کشوری عقب‌مانده است که در آن تحقیقات ریاضی صورت نگیرد. مثلاً اگر خوارزمی علم جبر را مطرح نمی‌کرد و عدد صفری را که در زیج‌هایش با الهام از چرتکه‌ هندی‌ها به‌کار گرفته بود، به‌کار نمی برد، عدد صفر خیلی دیرتر وارد اروپا می‌شد و ساخت رایانه‌ها با استفاده از عددهای صفر و یک امکانپذیر نمی‌شد...»
متن کامل این گفت‌وگو در صدمین شماره فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، پاییز 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۸۳۲
کد خبر : ۹۸۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید