عکس رهبر جدید
۲۴ آبان ۱۳۹۱ ۰۸:۲۱
بررسی فُرم در نقاشی کودکان
منبع: «رشد آموزش هنر»

 نقاشی کودکان دارای ویژگی‌‌های خاصی است که در همان لحظه اول، نگاه هر بیننده و مخاطب صاحب ذوقی را به خود جلب می‌کند، زیرا این نقاشی‌ها در عین سادگی، جذاب و سرشار از تحرک و سرزندگی هستند. یکی از مقاله‌های فصل‌نامه رشد آموزش هنر به بررسی نقاشی‌های کودکان، ساختار و ویژگی‌های آن‌ها اختصاص دارد.
این مقاله به قلم علیرضا عزیزی یوسفکند، دبیر هنر مدارس راهنمایی مهاباد منتشر شده است. «کودک و نقاشی»، «معنی در نقاشی کودکان»، «زاویه دید در نقاشی کودکان» و «جنسیت کودکان و نقاشی» برخی از بخش‌های این مقاله‌اند.
در قسمتی از بخش «جنسیت کودکان و نقاشی» آمده است: «دختران با روحیه حساس‌تر و لطیف‌تر نسبت به پسرها، در اکثر مواقع به سوی بازنمایی طبیعت نرم و گل‌های همیشه بهاری جلب می‌شوند. آن‌ها همیشه آمادگی دارند که محیط گرم خانواده و محبت تک‌تک اعضای این کانون را نقاشی کنند. هرچند که اگر با برادرشان رابطه خوبی نداشته باشند، باز او را در نقاشی خود جای می‌دهند. البته با اندازه‌ای کوچک‌تر از سایر اعضا و به ویژه خودشان؛ در این میان نقش مادر بسیار پررنگ بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. آن‌ها در صورت انتخاب، دوست دارند اکثراً دختربچه‌ها با موهای بلند و اغراق شده را در نقاشی به نمایش بگذارند. برای نقاشی حیوانات نیز طیف خاصی را گزینش می‌کنند، مانند خرگوش، گربه، سگ، کبوتر و... اما برعکس دختران، کودکان پسر دوست دارند همیشه هم‌جنس خود را نقاشی کنند و در نقاشی‌های خود صحنه‌های پرتحرک و فعال را به نمایش می‌گذارند. به هنگام نقاشی طبیعت نیز از کوه‌های سر به فلک کشیده استفاده می‌کنند. پسرها در کل روحیه اجتماعی‌تری دارند و زودتر خود را با بقیه هماهنگ می‌کنند و با محیط وفق می‌دهند. برای همین، در نقاشی آنان صحنه‌های جذاب، ورزش‌های گروهی هم‌چون فوتبال و بسکتبال بسیار مشاهده می‌شود.»
نویسنده در ادامه مقاله به فرم در نقاشی کودکان و استفاده از اشکال هندسی مختلف در نقاشی پرداخته است.
این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 31، پاییز 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۳۲۵
کد خبر : ۹۷۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید