عکس رهبر جدید
چگونه کودکان را به مطالعه تشویق کنیم؟
مقاله‌ای از فصل‌نامه «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

تحقیقات 30 سال گذشته نشان می‌دهد که ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان به رشد اجتماعی و احساسی آنها منجر خواهد شد و آنها را در بزرگ‌سالی از 80 درصد آسیب‌های اجتماعی دور خواهد کرد. فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله‌ای برخی راه‌کارهای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه را ارائه داده است.
شیرین برزین در ابتدای این مقاله به تأثیر مطالعه در کودکی پرداخته و سپس راهکارهایی را برای علاقه‌مند کردن کودکان پیش‌دبستان به کتاب‌ خواندن ارائه کرده است. نویسنده در این بخش آورده است:
«در این سال‌ها، کودک به شنیدن قصه‌های شما نیازمند است. او دوست دارد در هر زمانی، به‌ویژه پیش از خواب، شنونده قصه باشد. قصه‌گویی و داستان‌خوانی اگر به روش درست انجام شود، کودک را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند خواهد کرد.
 کتاب‌ مناسبی را برگزینید و با صدای بلند بخوانید و به کودک فرصت دهید که او نیز از یافته‌های خود از کتاب با شما سخن بگوید.
 کودک در این دوره بسیار کنجکاو است و پیوسته می‌خواهد جهان پیرامون خود را کشف کند. پس کتاب‌‌هایی را برگزینید که به کنجکاوی او پاسخ دهد.
 هر روز و در همه جا، پیش از خوابیدن، بعدازظهر، در مطب پزشک یا اتوبوس کتاب بخوانید.
 کودکان از به نمایش درآوردن داستان‌های آشنا لذت می‌برند. با در اختیار گذاشتن وسایل بی‌مصرف خانه امکان اجرای داستان را برای آنها فراهم کنید.
 از کتاب‌هایی که امکان سهیم شدن کودک را در خواندن فراهم می‌کنند، مانند کتاب‌هایی که در آنها بخش بیشتر داستان به کمک تصویرها بیان می‌شود، استفاده کنید.
 کتاب‌های مورد علاقه کودک را برایش بازخوانی کنید.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 16، پاییز 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۴۸
کد خبر : ۹۷۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید