عکس رهبر جدید
بررسی نقش اعتمادالسلطنه در عصر ترجمه قاجاریه
در «رشد آموزش تاریخ»

اعتمادالسلطنه از جمله رجال سیاسی اهل علم در دوره قاجار بود که با توجه به نفوذ در دربار و تصّدی ریاست دارالترجمه و دارالتألیف و دسترسی به منابع دست اول و امکانات درباری آن زمان، آثار ترجمه‌ای و تألیفی فراوانی از خود به جا گذاشته است. فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ در مقاله‌ای به نقش وی در عصر ترجمه قاجاریه پرداخته است.

«زهرا مروتی» و «عباس توسلیان» در بخشی از مقاله خود آورده‌اند: «از بُعد علمی، اعتمادالسلطنه مترجمی توانا، پژوهشگری نکته‌بین در جغرافیا، محققی نکته‌سنج در تاریخ و جست‌وجوگری است که علاوه بر تألیف کتاب‌هایی در تاریخ و جغرافیا، کتاب‌هایی در زمینه فلاحت، باغبانی، ممیزی املاک، نفوس و فرهنگ‌لغت تألیف کرده است.»
با توجه به کثرت تألیفات و ترجمه‌ها و مقالاتش (حتی اگر به عقیده برخی کارشناسان، این آثار در اصل از آن او نباشند)، توانمندی و مدیریت وی در هماهنگی گروه مترجمان و مؤلفان ستودنی است.
آثار و تألیفات وی شماری از منابع اولیه دوران قاجار و به‌خصوص تاریخ عصر ناصری را به خود اختصاص می‌دهند.
نکته مهم در مورد آثار او این است که وی بی هیچ مشکلی به منابع دست اول و ناب تاریخی و اسناد حکومتی دسترسی داشته و در تألیفات خود از آنها بهره جسته است. همچنین مطالب بعضی از تألیفاتش حاصل دیده‌ها و شنیده‌های خود اوست به این معنی که شخصاً در زمان وقوع رویدادها حضور داشته یا حداقل با وجود یک واسطه از چند و چون ماجرا مطلع شده است.
ادامه این مقاله به تألیفات و ترجمه‌های تاریخی منسوب به اعتمادالسلطنه و دیدگاه‌های متفاوت نسبت به آثار وی اختصاص دارد.
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ، شماره 48، پاییز 1391 منتشر شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۰۸۵
کد خبر : ۹۶۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید