عکس رهبر جدید
۹ آبان ۱۳۹۱ ۰۹:۳۹
دارالفنون
در «رشد آموزش جغرافیا»

میرزا تقی‌خان امیرکبیر، نخست ‌وزیر بزرگ ایران در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار دستور داد تا در گوشه‌ای از ارگ همایونی تهران، ساختمان مدرسه‌ای به نام دارالفنون را بنا کنند. در این مدرسه در کنار همه علوم، جغرافیا نیز تدریس می‌شد. نازیلا بهمنی در صدمین شماره فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، به این موضوع پرداخته است.
در بخشی از این مقاله آمده است: «علاقه وافر به مطالعات جغرافیایی، اندازه‌گیری مسیرها، مساحت‌ها و اشکال مختلف در دارالفنون موجب شد دستاوردهای فراوانی در این زمینه کسب شود. از جمله:
ترجمه اولین کتاب درسی جغرافیا به نام فلوعون برفائیل که جان داودخان به تدوین آن همت گماشت؛ تهیه نقشه تهران؛ ساخت اولین کره جغرافیایی؛ تشخیص نفوس دارالخلافه (سرشماری سیستماتیک) شهر تهران؛ تألیف کتاب کفایه الجغرافی در سال 1319.
نویسنده در بخش دیگر این مقاله با عنوان «نام‌آوران درس جغرافیا در دارالفنون» آورده است: «یکی از مهم‌ترین نام‌آوران این علم میرزا عبدالغفار نجم‌الدوله (معروف به نجم‌الملک) است که تهیه نقشه تهران و اجرای سرشماری سیستماتیک از جمله فعالیت‌های وی بود و حدود 42 سال از عمر خود را به تدریس جغرافیا در دارالفنون پرداخت. میرزا عبدالغفار را می‌توان از پیشگامان آموزش درس جغرافیا و تألیف کتاب‌های جغرافیایی دانست.»
این مقاله در صدمین شماره فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، پاییز 1391، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۷۷
کد خبر : ۹۶۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید