در «رشد مشاور مدرسه»
فصلنامه «مشاور مدرسه» در شماره جدید خود، گفتوگویی با
فریبا مجد تیموری، مشاور نمونه استان تهران انجام داده است.
خانم مجد تیموری ضمن اشاره به هدف مشاوره در مدارس، که ارتقای شخصیت دانشآموزان و کمک به آنها برای کشف خود است گفت: «مشاور بهعنوان یک نیروی امین در مدارس، تعدیلکننده روابط معلم و شاگرد، معلمها با یکدیگر و معلمها با والدین است.»
وی افزود: «کسی که میخواهد مشاور شود، باید حتماً روانشناسی یا مشاوره خوانده باشد. حتی علومتربیتی کفایت نمیکند. همچنین باید کارگاههای کارورزی و دورههای مخصوص کار با دانشآموز را که در آنها به ارزیابی مشکلات کودکان و نوجوانان پرداخته میشود، گذرانده باشد.
در غیر اینصورت، نخست به صنف مشاوره صدمه میزند؛ چون این فرد ناکارآمد بر باور مراجعان خود اثر منفی میگذارد. صدمه بعدی به خود شخص است. بنا بر مطالعات جهانی، فردی که آمادگی احراز یک شغل را ندارد، در خطر جدی فرسودگی شغلی است.»
خانم مجد تیموری در ادامه گفت: «فرایند مشاوره در مدارس، پیشگیریکننده از آسیبهای اجتماعی است. کارآفرین است و به بهرهوری سازمانها در آینده کمک میکند. یعنی در صورتی دانشآموز در آینده بهعنوان نیروی کار بهرهور خواهد شد که دوران نوجوان سالمی را گذرانده باشد
و مشاور به این گذران سالم، کمک میکند. مشاور با کشف استعدادهای افراد و تعدیل هیجانات آنان یاد میدهد که با بحرانهای زندگی چگونه برخورد کنند.»
متن کامل این گفتوگو در فصلنامه شماره 29 مشاور مدرسه (پاییز 1391) به چاپ رسیده است.