مقالهای از «رشد آموزش قرآن»
معلمان، نقطه آغاز هر تحول آموزشیاند و ایجاد عالمی نو، جز با تربیت عالمی نو از طریق معلمانی خلاق، ممکن نخواهد بود.
سیده کبری شفابخش کلور در مقالهای که در فصلنامه رشد آموزش قرآن منتشر شده،
تأثیر نقش معلمان و عوامل دیگر را در جریان یاددهی ـ یادگیری بیان کرده است.
در بخشی از این مقاله آمده است: «قاعده مهم آن است که دانشآموزان در همه امور آموزشی، در کلاس خود مشارکت داشته باشند تا از این طریق با مربیان خود به درک و تفاهم متقابل برسند. بنابراین یادگیری زمانی مؤثر است که به صورت تیمی یا مسابقهای برگزار شود. این کار مستلزم
برنامهریزی و همکاری است. استفاده از شیوه واحد یادگیری، دانشآموزان را کسل میکند و انگیزه آنان را کاهش میدهد. بر همین اساس نظام خطی آمادهسازی آموزش برای زندگی در نظامی بسته سپری شده است و یادگیری بهتر مفاهیم درسی، مستلزم تمرین عملی است. لذا میتوانیم برای
دانشآموزان فعالیتهای عملی پیشبینی کنیم. نظارت بر تکالیف و وظایف دانشآموزان باعث میشود که معلمی از درک درست دانشآموزان نسبت به آنچه از آنها خواسته است مطمئن شود و نتیجه اینکه اگر به دانشآموزی به کرات گفته شود که بیاستعداد و کودن است و پیشرفتی نخواهد
کرد، ممکن است او این برچسب را بپذیرد و همانگونه عمل کند. شواهد حاکی از آن است که دانشآموزان، بسته به انتظارات معلم، خوب یا بد رفتار میکنند. اگرچه ممکن است پیدا کردن راهکارهای جدید چندان هم راحت نباشد ولی معلمان زیردست و آگاه میتوانند با استفاده از تجارب
خود و پس از مدتی به آنها دست یابند و استعدادهای گوناگون را در کلاس کشف کنند و آنها را توسعه بخشند.» نویسنده در ادامه این مقاله به برخی از این راهکارها اشاره کرده است.
متن کامل مقاله «معلم قرآن موفق» در فصلنامه رشد آموزش قرآن، شماره 37، تابستان 1391
منتشر شده است.