عکس رهبر جدید
۱۲ شهریور ۱۳۹۱ ۰۸:۵۷
مهدویت در آثار عالمان اهل سنت
در «رشد آموزش معارف اسلامی»

مسلمانان در اعتقاد به مهدویت و ظهور مهدی موعود در آخرالزمان و اینکه او از نسل رسول خدا(ص) و عترت او از فرزندان فاطمه(س) و علی(ع) است و از اولاد حسین(ع) و نهمین امام بعد از حسین(ع) خواهد بود اجماع دارند. در کتب اهل سنت و جماعت روایات پیرامون خروج مهدی به حدی است که به تواتر معنوی رسیده است و ایمان به ظهور مهدی(ع) واجب است و تنها اختلاف این است که اغلب مسلمانان ولادت حضرت مهدی(ع) را نیمه شعبان 255 هجری می‌دانند و عده‌ای از اهل سنت معتقدند که در آینده متولد می‌شود. یکی از مقاله‌های رشد آموزش معارف اسلامی به این موضوع پرداخته است.
شمس‌علی فتحی‌مرشت نویسنده این مقاله است. در بخشی از این مقاله آمده است: «در روایات بسیاری اشاره شده است که مهدی موعود از نسل رسول خدا(ص) و عترت او و از فرزندان فاطمه و علی(ع) است و از اولاد حسین(ع) و نهمین امام بعد از حسین(ع) خواهد بود و طبق روایات صحیح و ثابتی که به دست ما رسیده، اسامی امامان دوازده‌گانه نیز در آنها تصریح شده است. نیز در برخی روایت آمده که «نام او نام من است» و هم‌چنین تعداد اندکی از روایات جعلی وجود دارد که در آنها آمده «نام پدرش هم نام پدرم است» و بعد نتیجه گرفته‌اند که او «محمد بن عبدالله» است. این حدیث جعلی ساخته و پرداخته مدعیان مهدویت است. از جمله ساخته و پرداخته یاوران و پیروان عبدالله المخلص جهت تبلیغ و اثبات مهدویت فرزندش محمد بن عبدالله المخلص، معروف به نفس زکیه، اولین مدعی مهدویت است.
برخی خلفای عباسی نیز مانند محمد بن عبدالله المنصور الدوانیقی نیز برای اثبات مهدویت خود به جمله «و اسم أبیه اسم أبی» توسل جسته و با درهم و دینار آن را تبلیغ نموده‌‌اند تا توجه مردمان را از مهدویت «محمد بن الحسن عسکری» منحرف نمایند و به فراموشی بسپارند. لکن با همه اینها نتوانسته‌اند نور حق را خاموش کنند. لذا عالمان مسلمانی که با دیده انصاف به حق نگریسته‌اند، در آثار و کتب خویش از این حقیقت الهی پرده برداشته‌اند و تصریح کرده‌اند که او از ذریه رسول خدا و فرزندان فاطمه(س) و نهمین امام بعد از حسین بن علی(ع) است.
مهدی فرزند حسن عسکری است و در زمان حیات پدر بزرگوارش به دنیا آمده و لذا اصل ولادت و حیات او را از امور مسلم و قطعی دانسته‌اند و بر آن شهادت داده‌اند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 85 ، تابستان 1391 ، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۰۹
کد خبر : ۸۸۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید