عکس رهبر جدید
۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۱۲
چهره‌های جهانی تعلیم و تربیت
در مجله «رشد معلم»

مجله رشد معلم در مقاله‌ای به معرفی یازده تن از چهره‌های جهانی تعلیم و تربیت پرداخته است و زندگی‌نامه، عقاید و افکار این صاحب‌نظران را به طور مختصر منعکس کرده است. این صاحب‌نظران کسانی هستند که افکارشان در شکل‌گیری تعلیم و تربیت جدید در جهان مؤثر بوده است.
اولین صاحب‌نظری که توسط دکتر محمد آرمند نویسنده مقاله، معرفی می‌شود، کمینیوس است، دکتر آرمند در این خصوص آورده است:
«کمینیوس یکی از مربیان بزرگ تعلیم و تربیت اروپا در قرن هفدهم میلادی و یکی از بنیانگذاران تعلیم و تربیت جدید مغرب زمین است. او که زندگانی خود را میان آشوب و جنگ‌های مذهبی و چه بسا دور از سرزمین خویش در‌ آوارگی گذراند، از دوران مدرسه خود تجربه‌های تلخی اندوخت. از این جهت با فراهم آوردن محتوایی نو برای تدریس در مدارس و ابداع روش‌های تازه تدریس، اصلاحاتی در زمینه تعلیم و تربیت به‌عمل آورد. از سوی دیگر، حوادث دل‌خراش و مصیبت‌بار جنگ‌های سی ‌ساله اروپا، او را به این نتیجه رساند که ریشه تمام دردها، مفاسد اجتماعی و حتی بین‌المللی، در نبود تعلیم و تربیت کافی و صحیح است. لذا برای تسکین آلام و درمان بیماری‌های اجتماعی، پیشنهاد کرد که همگان باید از تعلیم و تربیتی عمومی و همه‌جانبه برخوردار شوند... »
از دیگر اندیشمندانی که در این مقاله از وی نام برده شده، جان دیویی است، او که نظراتش در تحولات جهانی آموزش و پرورش مؤثر واقع شد، معتقد است:
«تجربه و تفکر در تربیت بسیار مهم تلقی می‌شود. انباشتن اطلاعات بی‌معنی در ذهن، یادگیری و فهم واقعی نیست. یادگیری واقعی از طریق تجربه، یعنی تأثیر و تأثر متقابل فرد با جامعه صورت می‌گیرد. از نظر او در مدرسه باید مسائل اجتماعی که برای دانش‌آموزان ملموس است، مطرح شود و دانش‌آموزان نحوه حل کردن مسائل و مشکلات را یاد بگیرند... »
در این مقاله دیدگاه‌های دانشمندانی همچون، ژان ژاک روسو، پستالوزی، هربارت، مزوبل، ماکارنکو، مونته‌ سوری، ژان پیاژه، بنجامین بلوم، الیوت آیزنر، مطرح شده است.
متن کامل این مقاله را در ماه‌نامه رشد معلم، شماره8 ، اردیبهشت 1391، بخوانید.
 

تعداد بازدید : ۱,۹۲۱
کد خبر : ۸۸۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید