گفتوگوی «رشد آموزش ابتدایی» با دکتر سیدبهنام علوی مقدم
مجله رشد آموزش ابتدایی در گفتوگویی با دکتر سیدبهنام علوی مقدم، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیم نگاهی به آموزشوپرورش کشور ژاپن انداخته است. در این گفتوگو تفاوت فرایند آموزشی کشور ژاپن با کشور
ما، دروسی که در دوره ابتدایی تدریس میشود و محتوای آن، شیوه تدریس، ارتباط دروس با زندگی واقعی یک شهروند و مطالبی در این راستا، طرح و بررسی شده است.
دکتر علوی مقدم، به منظور انجام مطالعاتی درخصوص نظام آموزشی ژاپن، از این کشور بازدید داشته است. او میگوید: «محیط زیست» یکی از دروس دوره ابتدایی کشور ژاپن است و میافزاید: «کشور ژاپن بسیار کشور تمیزی است. یعنی شما بهندرت زبالهای در سطح شهر میبینید. شاید یکی
از علتهای مهمش این باشد که ژاپنیها از دوران بچگی آموزش میبینند که آلودگی که خودشان ایجاد کردند را خود پاک کنند. در کشور ژاپن بعد از صرف ناهار در مدرسه، دانشآموزان به صورت نوبتی و به کمک معلم شروع به نظافت کلاس و محیط مدرسه میکنند و هیچکس به صورت مستقیم،
مسئولیت تمیزکردن محیط مدرسه را به عنوان نیروی خدماتی ندارد. من حتی شنیدهام در محیطهای دانشگاهی، یک استاد دانشگاه هم، نظافت اتاق و پذیرایی از مهمانانش را خود به عهده دارد. مهم این است، وقتی دانشآموز اینطور تربیت شود که مجبور باشد محیط زندگیاش را تمیز
کند، این شخص در آلوده نکردن محیط زندگی خود، بیشتر رعایت کرده، محیطزیست، مدرسه، شهر و کشور خود را کمتر آلوده میکند.»
درس اخلاق نیز از دیگر دروسی است که در دوره ابتدایی به دانشآموز آموزش داده میشود، دکتر علوی مقدم درباره سرفصلهای درس اخلاق میگوید: «درس اخلاق چند نکته را برای کودک ایدهآل مطرح میکند، میگوید بچه ایدهآل بچهای است که بتواند ارتباط برقرار کند و وقتی با
شخصی برخورد میکند، بتواند سلام و احوالپرسی کند. بتواند با دیگران بازی کند، بدون اینکه مشکلی برای سایرین بهوجود آورد. مهربانی و رأفت سرلوحه کارش قرار گیرد. با حیوانات و گیاهان مهربان باشد. همانگونه عمل کند، که دوست دارد با او عمل شود، افکارش را بدون ترس
از اشتباه بیان کند و تمامی حرکات و رفتارش، هدفدار باشد...»
مشروح این گفتوگو را در ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، شماره 8، اردیبهشت 1391، ملاحظه کنید.