در مجله «رشد مشاور مدرسه»
بررسی ناهنجاریهای اجتماعی در مدارس و ارائه راهکارهای عملی، موضوع مقالهای با عنوان «عصر تغییرات سریع» است، که در مجله رشد مشاور مدرسه به چاپ رسیده است.
کریم عباسی نویسنده مقاله، از چهار معیار، برای تشخیص نابهنجاری یاد میکند: «انحراف از هنجاریهای آماری، انحراف از هنجاریهای اجتماعی، غیرانطباقیبودن رفتار و ناراحتی شخصی پس از بیان راههای تشخیص». وی ضرورت پیشگیری از نابهنجاریهای اجتماعی را
یادآور میشود و مینگارد: «سلامتی یک امر اساسی و مهم در زندگی انسان است و وجود افراد سالم از شرایط مهم و انسانی برای رشد یک جامعه بهحساب میآید. جامعهای که به سلامت جسم و روان اعضای خود توجه میکند، ضمن صرفهجویی در تأمین هزینههای سرسامآور درمانی، انسانهایی
سالم را نیز پرورش میدهد که این خود ضامن رشد فردی و اجتماعی آن جامعه است... مهمترین سطح پیشگیری، پیشگیری در سطح اول است؛ زیرا در آن کاهش موارد جدید اختلال روانی مورد توجه است و هدف آن جلوگیری از ابتلای جمعیت سالم به بیماری روانی است. به همین منظور و برای
حفظ سلامت روانی، سازگاری با محیط، حل مناسب تعارضهای هیجانی و مقاومت در برابر ناکامیها، لازم است از بروز و ایجاد نابهنجاریهای اجتماعی جلوگیری شود.»
در ادامه این مقاله رهنمودهایی عملی جهت پیشگیری از برخی نابهنجاریهای اجتماعی در مدارس ارائه میشود که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ از مقایسه کردن دانشآموزان با یکدیگر یا با دیگران جداً بپرهیزید.
ـ توانمندیهای دانشآموزان را مدنظر قرار دهید نه ضعفها و ناتوانیهای آنان را.
ـ روابط عاطفی گرم و پذیرا با دانشآموزان برقرار کنید.
ـ به شخصیت و نیازهای اساسی دانشآموزان توجه کنید.
ـ دانشآموزان را با القاب نامناسب صدا نزنید و از مسخره کردن آنها اکیداً بپرهیزید.
...
همچنین در این مقاله اصول مهم پیشگیری از نابهنجاری اجتماعی در مدارس و راههای پیشگیری آن معرفی و تشریح میشوند.
متن کامل این مقاله را میتوانید در فصلنامه رشد مشاور مدرسه، شماره 28، تابستان 1391،
مشاهده کنید.