عکس رهبر جدید
نقش مدارس هوشمند در نظام آموزش‌وپرورش
در «رشد مدیریت مدرسه»

مدرسه هوشمند چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ نقش و جایگاه معلم در این مدارس چگونه است؟ فراگیری دانش‌آموز در این سیستم آموزشی از چه طریق انجام می‌شود؟

مقاله «نقش مدارس هوشمند در نظام آموزش‌وپرورش» در پی پاسخگویی به پرسش‌های طرح شده و نظایر آن برآمده و سعی دارد تا تصویر روشنی از مدارس هوشمند به خوانندگان ارائه کند.
معصومه مهری، نویسنده مقاله در تشریح مدرسه هوشمند آورده است:
«مدرسه هوشمند مؤسسه‌ای آموزشی است که در جهت فرایند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام‌یافته بازسازی شده تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده سازد. در این‌گونه مدارس کسب موفقیت دست‌یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش‌آموزان و هدایت صحیح و جهت‌دار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جست‌وجوگری، جایگزین روحیه بی‌هدف دانش‌آموز خواهد شد؛ هم‌چنین رکن اصلی برای هرگونه تغییر، تغییر در فکر است و ابزار و امکانات تنها وسیله‌ای برای جامه عمل پوشاندن به افکار هستند.»
در این مقاله پنج ویژگی مهم برای مدارس هوشمند ذکر می‌شود:
1- خلاقیت؛
2- روش‌های نوین یادگیری؛
3- توجه به فهم مطالب؛
4- تبادل اطلاعات؛
5- متمرکز کردن مطالب آموخته شده،
نویسنده در بخش دیگری در مقاله آورده است:
«این مدرسه از نوع مدارس «دانش‌آموزمحور» است و معلم در آن نقش هدایتگر دارد. دانش‌آموز به منابع موجود در مدرسه یا شبکه‌های اطلاع‌رسانی بیرونی نیز دسترسی دارد و در استفاده از منابع برای درس‌های. خود آزاد است. بدین ترتیب او از دو نوع محتوا استفاده می‌کند: محتوای الکترونیکی و محتوایی که معلم تولید می‌کند...»
مشروح این مقاله را در ماه‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 8، اردیبهشت 1391، بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۹۹۲
کد خبر : ۸۷۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید