عکس رهبر جدید
۲۳ اَمرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۱۹
مدارس خلاق
مقاله‌ای از «رشد تکنولوژی آموزشی»

مدارس خلاق و عناصر آن، تاریخچه آموزش‌و پرورش مبتنی بر خلاقیت و خلاقیت در نظام آموزش رسمی محورهایی است که در مقاله‌ای با عنوان «مدارس خلاق» در مجله رشد تکنولوژی آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است.

راضیه برزگر نویسنده این مقاله، معتقد است، اگر معلمان خلاقیت و شیوه‌های پرورش آن را به خوبی بشناسند و نگرش مناسبی نسبت به آن داشته باشند، با وجود همه محدودیت‌ها، به خاطر انگیزه و عشقی که به دانش‌آموز دارند می‌توانند کلاسی فعال، پویا و خلاق داشته باشند.
وی در خصوص 4 عملکرد اساسی معلم که زمینه‌ساز رشد خلاقیت در دانش‌آموز است، آورده است:
«* ساختار فیزیکی کلاس: قرار دادن محرک‌های بصری در کلاس، چیدن مناسب میز و صندلی‌ها، و اختصاص فضای لازم برای فعالیت دانش‌آموزان، از جمله مواردی هستند که می‌تواند فرایند یادگیری خلاق را تسهیل بخشد.
* ساختار شناختی- فکری مناسب: پرورش کنجکاوی یکی از اساسی‌ترین قدم‌ها در این زمینه است. معلمان از طریق سؤال، اهمیت دادن به سؤال دانش‌آموز، پاسخ به سؤالات، تقویت تعمق در سؤالات، تقویت قدرت تخیل، ریسک و خطر کردن و سرگرم کردن دانش‌آموزان به بازی‌های فکری و ... به تقویت کنجکاوی و خلاقیت کودکان کمک می‌کنند.
* ساختار اجتماعی – عاطفی مناسب: اگر دانش‌آموزان در کلاس احساس امنیت کنند و بدون نگرانی از احتمال تمسخر یا تهدید دیگران، هر نوع سؤالی را بپرسند و در بحث‌ها شرکت کنند و اشتباه و شکست را امری اجتناب‌ناپذیر و لازم برای موفقیت تلقی کنند، جو مناسب اجتماعی – عاطفی حاکم شده است... .
* ساختار آموزش و تدریس: مناسب‌ترین روش برای رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان، روش‌های تدریس فعال و اکتشافی هستند. مواد و محتوای آموزشی باید با توانایی‌ها، آمادگی و تجربیات پیشین دانش‌آموزان متناسب باشد و فرصت مناسب برای فعالیت‌های یادگیری را فراهم آورند.»
نویسنده 4 عنصر اصلی را در ایجاد مدارس خلاق ضروری می‌داند:
1. مدیران خلاق
2. معلمان خلاق
3. برنامه درسی خلاق
4. دانش‌آموزان خلاق
این مقاله را در ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8، اردیبهشت 1391، مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۸۵۱
کد خبر : ۸۷۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید