در «رشد آموزش پیشدبستانی»
طرح بازدید از منزل یا ملاقاتهای خانگی یکی از برنامههایی است که برای ارتباط مؤثر و اثربخش بین خانه و مراکز پیش از دبستان در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی اجرا میشود.
فرخنده مفیدی در مقاله «معرفی طرح بازدید از منزل» در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی به معرفی این طرح، ویژگیها و جنبههای مثبت آن پرداخته است.
در این مقاله آمده است: «مشارکت والدین رمز موفقیت کودک است و تعامل بین مراکز آموزشی، خانه، مربیان و معلمان را بهبود میبخشد. بعضی از قوانین در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشارکت والدین را در برنامههای آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان نوعی الزام میدانند. مطالعات
تحقیقی بسیاری نشان دادهاند که وقتی والدین با محیطهای آموزشی، اهداف، انتظارات و نیازهای آنان از طریق ارتباط هدفمند و مؤثر آشنا شوند؛ پیشرفت، موفقیت، عزتنفس و انگیزه برای یادگیری در کودکانشان نیز افزایش مییابد. از راههای مؤثر مشارکت و آموزش والدین، تدارک
برنامه بازدید از منزل و ملاقاتهای خانگی است. این طرح در بسیاری از کشورها رواج دارد و تدابیر خاصی اندیشیده شده است تا مربیان با گذراندن آموزشها و دریافت آگاهیهای قبلی، والدین و کودکان را در موقعیتهای آشنای خانه ببینند.»
نویسنده در ادامه به جنبههای اثربخش این طرح اشاره کرده و در بخشی از مقاله آورده است: «تحقیقات اخیرنشان میدهد که سالها قبل از پنج سالگی اهمیتی منحصر در فرایند رشد دارد. مادر و پدر قویترین تأثیر را در این زمان در رشد کودک دارند و باید فنون کار با کودک را بهدرستی
فرا گیرند. از مهمترین ویژگیهای ملاقاتهای خانگی کمک به والدین است تا کارایی لازم را در این ارتباط پیدا کنند. مربی میتواند این مهم را از طریق مشاهده رابطه بین والدین و فرزندانشان در محیط امن خانه دریابد و برای رفع کمبودها، پیشگیری از مشکلات و بررسی ضعفها
و قابلیتها برنامهریزی کند. در این صورت است که چنانچه در این ملاقاتها و ضمن مشاهده اصولی تعامل والدین با کودکان، مربی بتواند اطلاعات کاربردی و سریعی را در زمینه رشد زبان، مفاهیم، رشد حرکتی، مهارتهای خودیاری و اجتماعی شدن به خانوادهها بدهد، به توانایی
خانواده در پرورش فرزندانشان خواهد افزود. یکی دیگر از ویژگیهای مهم ملاقاتهای خانگی موضوع دغدغهها و نگرانیهای والدین است که باید در نظر گرفته شود. پاسخ به سؤالهای آنان درخصوص ترس، شبادراری، تغذیه، دوستیهای کودکان، بازیها و غیره از میزان دلهره و استرسهای
آنان خواهد کاست. والدین باید نگرش صحیحی درباره فرزندپروری پیدا کنند و بر ضعفهای خود آگاهی یابند و از قوتها و قابلیتهای آنان حمایت شود.»
این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره15، تابستان 1391
منتشر شده است.