عکس رهبر جدید
برنامه درسی با هدایت یادگیری کارامد
در «رشد تکنولوژی آموزشی»

دکتر فرخ‌لقا رئیس‌دانا متخصص علوم تربیتی در این شماره ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی مقاله‌ای با عنوان: «برنامه درسی با هدایت یادگیری کارامد» ارائه کرده که جالب توجه است.

نویسنده این مقاله در ابتدای آن با عنوان اشاره، آورده است:
«محیط‌های یادگیری مملو از موارد و پدیده‌های پیچیده و گاه ضد و نقیض است. غالباً، وقایعی که در محیط‌های آموزشی اتفاق می‌افتد، نمی‌توان همه را از قبل پیش‌بینی کرد. بسیاری از رویدادها در محیط‌ یادگیری موردی و غافل‌گیرکننده‌اند. بسیاری از اوقات محیط یادگیری پرتحرک، فعال و پویاست، اما بعضی اوقات نیز آرام، بدون جنب‌وجوش و تفکربرانگیز است. وجود چندگانگی در محیط یادگیری نشان می‌دهد که رویه‌هایی متنوع از آموزش باید به کار گرفته شود؛ رویه‌هایی که در آن‌ها موقعیت خاص، کارامدی دارد.
یاددهی خوب همیشه هشیاری معلم را می‌طلبد تا با توجه به جو محیط یادگیری، رویه‌ای مناسب را برای آموزش انتخاب کند و هدایت یادگیری را آگاهانه و هشیارانه در مسیر مثبت و سازنده، برانگیزاننده و نشاط‌بخش به پیش ببرد. در این مقاله، درباره رویه‌های گوناگون یاددهی که به یادگیری کارامد می‌انجامد، بحث می‌کنیم.»
دکتر رئیس‌دانا در ادامه این مقاله، رویه‌های یاددهی – یادگیری و چند رویه مطرح و کارامد یاددهی از جمله: رویه خودجوش یا دانش‌آموز پیش‌قدم، رویه معلم – رهبری و رویه تعاملی را توضیح داده و مقاله خود را به صورت زیر جمع‌بندی کرده است.
رویه‌های آموزشی، متنوع، پیچیده و دارای ویژگی‌های گوناگون‌اند. و هر کدام در موقعیتی خاص، شرایطی ویژه و مخاطبانی مشخص، از کارایی بالاتری برخوردارند. مهم تشخیص درست معلم از موقعیت و شرایط و ویژگی‌های مخاطبان است تا بتواند به تناسب، بهترین رویه آموزشی را اتخاذ کند.
رعایت موارد زیر، کمک خوبی برای تصمیم‌گیری در گزینش رویه مناسب است:
• توجه به علاقه‌ها و رغبت‌های دانش‌آموزان در اتخاذ رویه‌های یادگیری
• توجه به سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان
• شناخت توانمندی‌های دانش‌آموزان برای یادگیری
• شناخت واقعیات، امکانات و شرایط موجود برای یادگیری
• تفکر و تحلیل مستمر از وقایع پیش‌رو، پدیدارها و نتایج حاصل از فعالیت‌ها.
این مقاله را می‌توانید در ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8 (224 پی‌درپی) مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۳۹۴
کد خبر : ۸۵۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید