در «رشد مشاور مدرسه»
شیوع بیماریهای روانی در سراسر دنیا و به نسبت بیشتر در کشورهای در حال توسعه، انگیزه نگارش مقاله «سلامتی با روش معنادرمانی» است. این مقاله که در فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه به چاپ رسیده، یکی از راههای ارتقای
سلامت روان، یعنی دیدگاه «وجودی» را مورد بررسی قرار میدهد.
رامین لطافتی و لیلا حیدرنیا نویسندههای این مقاله در تعریف رویکرد وجودی مینویسند: «نوعی درمان پویشی است که به نگرشهای اساسی زندگی میپردازد. آزادی انتخاب، اصیل بودن، مسئول بودن و... از جمله مفاهیمی هستند که در این رویکرد
از آنها بحث میشود. از نظر این مکتب روان درمانی و مشاورهای، «دروغگویی به خود» اساس آسیب روانی است. دروغگویی از نظر برخی افراد انسانی تنها راهی است که با گام برداشتن در آن میتوانیم از نیستی بگذریم. برای اینکه اجازه نمیدهد اضطراب وجودی به تجربه ما راه
یابد...» وی در ادامه عنوان میکند که راهحل از بین بردن نشانههای این بیماری، «صداقت» است. «درک معنی و هدف» از دیگر مفاهیم مکتب وجودگرایی دانسته میشود.
در این مقاله، «درک معنی و هدف» چنین تشریح شده است: «ویژگی بارز انسان، تلاش برای درک معنی و هدف در زندگی است. تعارضهای زیربنایی که افراد را به مشاوره و درمان میکشاند، در این سؤالهای وجودی نهفتهاند که: چرا اینجا هستم؟ از زندگی چه میخواهم؟ چه چیزی به زندگی
من هدف میدهد؟ منبع معنی برای من کجاست؟ هرچه حس هدفمندی و بامعنا بودن زندگی قویتر باشد، انسان شادتر و مثبتتر زندگی خواهد کرد.»
نویسندگان مقاله در ادامه برخی راههای دریافت معنای زندگی را برشمرده و به تشریح آن میپردازند که از آن جمله میتوان به: «راهکار و فعالیت، معنای عشق، ایمان پیدا کردن، داشتن فلسفه زندگی» اشاره کرد.
این مقاله را میتوانید در فصلنامه رشد مشاور مدرسه، شماره 28، تابستان 91،
مشاهده نمایید.